Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 926 ggr
Mill4
0

Vad kan ägaren få för "straff"

Har tagit emot en ensam marsvins hane på 3 år. Fin i hullet och otroligt snäll/fin. Men där tog det ju slut… för det första är han ju ensam…, klorna har växt så långt så dem skruvat sig och tårna tvingat lägga sig i kors. Vatten flaskan har börjat bli grön på insidan… och idag när jag skulle tömma buren han hade när han kom hit är det små vita larver o h röda "puppor"/ägg lite överallt… är allmänt skiiit äckligt och matskålen ser ut att ha stått i skit mycket länge. På tidningarna dem lagt ner i mitten står datumet 1 oktober 2015!!! Så dem har ju "städat" och lyft marsvinet och då sätt klorna… jag är så fruktansvärt arg och ska självklart anmäla detta. Men jag undrar vad som ens kan hända för ägaren. Vad är konsekvenserna för att missköta sitt marsvin. Han är ju redan tagen därifrån..

mallsan
0

Usch, vilken dålig ägare marsvinet har haft 😕

Om man anmäler till länsstyrelsen så kanske personen i värsta fall får böter eller någon sorts varning. Jag kan ingenting om just det ämnet, så någon som vet får gärna rätta mig.

Larverna och äggen är antagligen från husflugor. Det är ett problem som de flesta får och är svårt att undvika, enda lösningen är att städa ofta (sedan kan man även ha i Stalosan F från Granngården i spånet. Då hålls det fräschare och den blir en ogynnsam miljö för fluglarver).

Vad bra att marsvinet kommit bort från sin förra ägare iallafall, lycka till med honom!

Mill4
0

Ja känns bra att han kommit därifrån! Ja gissar att han får en varning.. vilket jag tycker är så fjösigt :/

Fridaaaa
0

Brukar sällan bli några straff tyvärr :(
Och gäller att ha tydliga bevis.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JonnaCecilia
0

Tog du kort? Annars har du inte bevis. Jättesvårt att få någon dömd även med bevis, men i princip omöjligt annars. :(

jojjehanna
0

Kan ni skaffa sällskap till honom, dvs marsvinskompis?

Mill4
3

Tagit massa bilder och min sambo har sätt allt också.ja när han blivit kastrerad ska han bo med mina honor. Nu träffar han dem bara när vi har mys stund. Men är rätt bra början eftersom han aldrig vart med marsvin som vuxen innan haha. Om det inte funkar är det eragons omplacering som ska ha honom^^