Marsvin eller Chinchillor?
Hej hej. Det var ganska så länge sedan jag skrev härinne i iFokus. Har hållit mig mest till Råttor iFokus. Kommer att lägga denna in Chinchilla iFokus också. Detta är bara några funderingar gällande marsvin och chinchillor. * Ifall man skaffar sig marsvin, klarar dom sig att vara ensam hemma i två dagar som t.ex ifall man reser bort någonstans över en helg? * Måste man ge marsvinen C-Vitamin i droppform (i deras vattenflaska) / C-Vitaminberikad mat varje dag? * Ifall man far utomlands en vecka, hur tar man hand om marsvinen då? * Hur gnager marsvinen ner sina tänder? * Gnager dom ner sina tänder genom att man ger dom grenar från äppelträd/pilträd? * Hur krävande djur är marsvinen? * Hur mycket behöver man ha marsvinen ute ur buren varje dag? * Och ifall man skaffar sig chinchillor, hur har ni gjort ifall ni reser bort över en helg/en vecka? * Behöver chinchillor ochså C-Vitaminberikad mat så som marsvinen? * Hur gnager chinchillorna ner deras tänder? * Kan man ha tuggpinnar och sånt för att nöta ner deras tänder? * Är chinchillor mer krävande djur än råttor/gerbiler/hamstrar/marsvin? * Hur mycket behöver man ha chinchillorna ute ur buren varje dag? Jag har läst att deras basmat är hö och sedan lite pellets (rätta mig ifall jag har fel). Och att marsvin/chinchillor krävs att ha stort utrymme för. Jag har redan två råttor som jag är jättenöjd med, men det är bara de att jag är jättenyfiken på hur ni klarar av att ha marsvin/chinchillor i vardagen? Jag hade inte tänkt att skaffa mig fler djur ännu, men det är ett intresse för mig att veta ifall det passar för mig och min man att ha marsvin/chinchillor. Snälla, endast seriösa svar tack.
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Marsvin:
* Ifall man skaffar sig marsvin, klarar dom sig att vara ensam hemma i två dagar som t.ex ifall man reser bort någonstans över en helg? Nej de ska ha tillsyn minst 1 gång/dag. Skaffa vakt.
* Måste man ge marsvinen C-Vitamin i droppform (i deras vattenflaska) / C-Vitaminberikad mat varje dag? C-vitaminberikad mat dagligen ja. Men cvitamin i droppform är onödigt. Cvitaminrika grönsaker dagligen ska dem ha. Jag ger mina 1-3 sorter per dag
* Ifall man far utomlands en vecka, hur tar man hand om marsvinen då? Marsvinsvakt.
* Hur gnager marsvinen ner sina tänder? Höet och grenar
* Gnager dom ner sina tänder genom att man ger dom grenar från äppelträd/pilträd? Ja och andra grenar. Plus höet
* Hur krävande djur är marsvinen? Tycker inte att de är så krävande.
Städning, hälsokoll, kloklippning mm regelbundet. De bor minst två med så har varandra. Rastning regelbundet.
* Hur mycket behöver man ha marsvinen ute ur buren varje dag? Beror på hur stor bur man har. Mina är inte ute så mycket, bor 150x60 bur på två marsvin.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker Frida ovan fick med allt!
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Tillägg är att pellets inte är basmat! Man kan ge pellets till växande djur eller djur som lätt tappar i vikt, samt dräktiga och ammande honor, men det går lika bra att ge tex havregryn eller fyrkornskross tex. Normalt sett behöver vuxna marsvin inget "kraftfoder" utan det räcker med hö (det ska de ALLTID ha tillgång till) och litet grönsaker för c-vitamin. Dock behöver de väldigt lite grönsaker för att få i sig tillräckligt, höet ska stå för minst 80% av födan. Grenar är bra men har du bra hö är det ofta tillräckligt för att slipa tänderna :) Finns flera Artiklar här på MiF som kan vara bra att läsa för de som undrar hur det är att ha marsvin!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Tack allihopa för svaren! : D Då är inte marsvin rätt för mig och min man. : ) Men det är ändå bra att få veta allt sånt här innan.
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
#4 Men inget djur kan du lämna över en helg annat än t.ex fiskar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
håller med #4, om du söker djur som du kan lämna ensamma en hel helg så blir det nog svårt… alla djur behöver daglig tillsyn (elakt mot djuret annars och farligt - tänk om någonting händer?) så då kanske du ska vänta med djur :)
Husdjur kräver enligt djurskyddslagen tillsyn varje dygn.