Skål i buren?
Jag vill övergå till vattenskål till mina grisar.
Men vet inte hur jag ska fixa så att spån och hö inte kommer i det hela tiden. Mina hoppar inte upp på hustaket nämligen :/
Skål på gallret när de inte upp till.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan du inte göra en liten hörna med fleece eller liknade där du ställer dina skålar?
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
#1 Har kutterspån i buren så de skulle dra över det över hela fleecen :/
Jag har försökt att ha keramikskål med vatten till mina pojkar som bor på fleecen. De hoppade i vatten, hamnade bajspluttar och grönsaker i skålen… det funkade inte alls :)
Sätta upp som en gränsplanka eller något sådant i buren? Till ett ställe där det inte är spån om du kan fixa det?
Zingo ;D
#4 Blir svårt i inneburen tyvärr.
Sedan stinker fleece om de kissar där :/ Så vill helst inte ha fleece i buren.
#3 Ja jag vill helst övergå till skål istället för flaska :)
Kan du inte göra en liten platå/hylla av trä eller plast där du har skålen? Behöver ju inte vara lika högt som ett hus så då borde de ju komma upp.
#6 Tyvärr ingen möjlighet att bygga själv :( Inga redskap till det eller material :/
Vet inget så lågt i plast man kan ha, förslag? Behöver vara lättrengjort eftersom de gärna bajsar och kissar på sånt :P
Hmm, kanske en uppochnedvänd plastskål som skålen kan stå på och/eller om det går att ha typ en transportskål, du vet sån för hundar med en liten kant runt? Om marsvinen når att dricka då dvs…
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Typ sån här, men det finns ju billigare. Bara för att visa vad jag menar http://www.petster.eu/se/grp/puchi-design-4.php
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Fast jag tänkte bara en bit tjockare planka, typ 45*195mm kanske 3 dm lång. Gå in på en bygghandel/fråga nån granne/pappa så får du säkert en bit! När det blivit kissad på för mycket byter du ut den!
Varför vill du ha skål? Jag tycker det funkar jättedålgt med skål till marsvin eftersom vattnet smutsas ner så snabbt. Finns det några hållbara argument för skål?
#10 Måste ju vara lite upphöjt, annars kommer det bajs och kiss i skålen, så måste ju ha ben på det
#11 Naturligare för dem att dricka, lättare att diska och göra rent, enklare att fylla på, slipper risk att den stora hunden river ner flaskan eller jag själv (hänt) och haft flertalet flaskor som gått sönder. Så mer fördelar med skål, om man hittar bra lösning :)
#9 Tror det blir svårt för dem att nå och dricka då :( Haft sån skål till småhundarna nämligen. Så blir nog svårt för marsvinen att nå :(
Du kanske kan bygga en liten platå av 2 eller 3 tegelstenar som du sedan ställer skålen på? Man lägger dem bara ner i tex. ett hörn, de är inte så höga så grisarna kan lätt komma upp/ner därifrån.
Kommer ihåg att jag provade det en gång, det funkade bra för mig :)
#13 Se om jag får tag på tegelstenar och en planka att lägga på :)
Putt :)
Testade med planka på upphöjning men det var inte så poppis :(
Jag har en hamsterbur med mat och vatten i. Jag har ställt den i marsvinsburen så det blir som en koja. Jag har pappersmassa i hamsterburen så att det inte kommer i vattenskålen.
1800 talet gav rättigheter åt slavar.
1900 talet gav rättigheter till kvinnor.
Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur.
#16 Papper stinker tyvärr när de kissar på det :( Och hamsterbur skulle ta alldeles för mycket plats av deras springyta i buren dessvärre :(