Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 872 ggr
AmandaF
0

Nödvändigt att ta bort saltstenen?

Är det nödvändigt att ta bort saltstenen? Jag har ju hört att det kan orsaka både urin och njursten,men mina marsvin har alltid gnagt på deras saltsten och dom har aldrig visat tecken på att inte må bra av det..

Så vad ska jag göra?

och om den nu är farlig för grisarna,varför säljs dom då i djurbutiker?

KvirrZ
0

Ta bort den, det är inte nödvändigt att riskera att de senare mår dåligt av den!

Jadu, den frågan kan man ställa sig hundra gång om. Varför säljer djuraffärer sånt som djuren mår dåligt av? Vissa djur kan ha saltsten(tex digivande kaninhonor), men marsvin ska inte ha. Djuraffärer säljer tex hamstervadd, som hamstrar inte ska ha då de kan dö av det. Antagligen för att tjäna pengar på det, att lura på kunder att det mååste djuren ha…

- Mvh Emma

sezierra
0

Jag viste inte det var dåligt… var har ni hört det? I och för sig så jag inte haft djur på säkert 5 år så det är mycket man hinner missa…

AmandaF
0

#2 - jag har läst på flera sidor,jag visste inte heller om det förän några dagar sen …

#1 - Okej,då ska jag göra det.Ah det är ju helt sjukt att djurbutikerna säljer saker som är dåliga för djuren bara för att tjäna pengar på det :(

sezierra
0

#3 De kanske inte heller vet om att det är dåligt… många gånger händer saker med djuren just på grund av okunskap, tyvärr.

Systertt
0

Jag har också hört att det kan vara dåligt och ha saltsten.. Men de rekommenderar det i djuraffär!?!?Fundersam

Sandra-B
0

Ja, djurafärrer rekomenderar/säger att de ska ha både salt(mineral)sten och vitamindroppar i vattnet.
De säger att det räcker att man har ett masrvin och att det är helt ok att ha marsvin & kanin ihop.

Djuraffärer har helt enkelt inte någon som helst koll på vad de snackar om och de vill tjäna pengar!
Vissa djuraffärer kan säkert vara okej, men än så länge har jag inte lyckats hitta nån, tyvärr.

När det gäller skötsel och liknande av djur ska man inte lyssna på vad personal i djuraffärer säger utan prata ist med en (eller flera) seriösa uppfödare.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Samaraz
0

#6 håller helt med i allt du säger. det bästa är att ta kontakt med flera olika uppfödare och fråga, fråga, fråga och sedan bilda sig en egen uppfattning.

Släng saltstenen!

Achatina
0

Oh jo en sån sak kan inte ens djuraffärer missa, de gör allt för att tjäna pengar dock. Se bara på hund och kattfoder, de innehåller både det ena och det andra som inte är bra för djuren för fem öre ens o.O Ex är väligt många hundar intoleranta mot vete och soja och i vissa fall majs. Och minst ett av de sakerna finns nästan alltid i hundmat. Och katter ska ju helst ha så mkt animaliskt i sitt foder som möjligt men icke sa nicke, de flesta kattfoder innehåller vete/spannmål, grönsaker osv. En gång hittade jag ett foder som innehåll dill o.O

Iaf… Marsvin i naturen går inte runt och letar efter stenar med salt som de kan slicka på de får i sig vad de behöver genom maten de äter. Samma sak med våra husdjursmarsvin. 

Edit: Kom på en sak. Om du matar dina marsvin med pellets så behöver du verkligen inte någon salt eller mineralsten. För pellets innehåller oftast (mycket) salt .

toodiloo
0

oj, när jag var i frågade i djuraffären blev dom nästa arga o sa att SJÄLVKLART  ska marsvinen ha saltsten…så nu har jag det. men vem ska man lyssna på?

Abico
0

#9 - Lita på uppfödare och kunniga marsvinsägare som haft marsvin i många år. Marsvin ska inte ha saltsten, djuraffärerna tjänar pengar på att sälja skiten så givetvis gör dom det. Men i slut ändan är det de stackars djuren som får lida pga. okunnighet hos djuraffären.

Hanna 

idipidi
0

#9 Självkart på de som har erfarenhet och specialintresse för ett visst djurslag. I djuraffärerna kan de i bästa fall "lite om allt".

Sandra-B
0

Min mamma var i en av djuraffärerna här i stan i söndags för att köpa mat till vår papegoja och då träffade hon pappan i en familj som köpt 2 marsvin av mig. Tanten i kassan frågade då pappan om de hade saltsten till marsvionen för att det var absolut nödvändigt om de skulle må bra, han svarade då att han både hört och läst att saltstenar inte är bra, jodå envisades tanten. Då la mamma sig i (de i affären vet att vi har marsvin) och sa att det inte alls är bra med saltstenar för marsvin, oh vad arg tanten i affären blev *hihi*

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

aliciia
0

Men marsvin måste ha saltsten för annars kan de får brist på salt grejjs, men dom ska få det någon gång ibland!

KvirrZ
0

#13 Nej, det är onyttigt och marsvinen kan få problem.

- Mvh Emma

aliciia
0

Dom måset få i sig salt men dom skall kanske inte ha en salt sten hela tiden ,

Abico
0

#15 - Det salt som dom behöver får dom i sig igenom den maten du ger.

Hanna