tänka på med nya marsin
Hej allihopa! imorgon (torsdag 2015-11-05) ska jag skaffa två marsvin. Jag har fixat buren och allt. Köpte extra stor bur så den är typ 170cm lång och 60 bred. Jag ska köpa mer inredning än vad jag redan har men jag undrar vad jag kan tänka på nu när dem är nya? Tillexempel på vad dem absolut inte får äta och vad dem älskar.
NI KAN JÄTTEGÄRNA SKRIVA SAKER SOM NI TYCKER ÄR VIKITGT ÄVEN OM NI LÄSER DETTA EFTER TORSAG :D puss <3
Kan vara bra att låta dem vara den första eventuellt andra dagen så dem får lugna ner sig och känna av sitt nya hem. Och jag vet att det kan vara jättesvårt då dem är så fruktansvärt söta haha men bäst om det går minst en dag innan du börjar hantera dem. Sen är det bara sätta igång och socialträna dem. Först kan det vara bra att bara sitta vid buren och prata lite kanske locka med någon grönsak så dem blir mer vana vid dig och din röst. Bära upp dem är oftast inte så populärt från deras sida men är viktigt att dem blir vana att vara utanför buren också. Har du några fler frågor så är det bara att fråga på. Lycka till! :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
- Ge ej saltsten/mineralsten/kalksten
- Ej gnagarblandningar
- Kost: hö (fri tillgång), c-vitaminrika grönsaker dagligen. Vissa behöver kraftfoder med, jag ger havregryn.
- Minst ett gömställe per marsvin i buren
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Den första tiden är det viktigt att ta det lugnt med dem, och vara väldigt försiktig med snabba rörelser, höga ljud etc kring buren eller där du bor. Prata ofta med dem med lugn röst så blir dom vana vid din röst. Marsvin blir också lätt tjocka så försiktig med det, men hö ska de alltid ha samt c-vitaminrika grönsaker (de behöver inga extra tillskott, vitkål t.ex. är jättebra att ge dem). Lite senare är det också viktigt att de får komma ut varje dag, även fast du har en stor bur vilket är jättebra! 🙂 Du kan träna marsvin nästan som hundar, t.ex. genom kommandon som snurra och stå och lite agility. Men som sagt, i början gäller det bara att ta det lugnt, låt de bekanta sig med sin nya miljö så kommer allt gå super 😃