Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1112 ggr
moneri@rocketmail.com
2

Lillan är allergisk - måste de sälja?

En familj jag känner har tre barn och marsvin. Nu har det visat sig att yngsta dottern på två år är allergisk mot marsvin. Doktorn gjorde ett rutintest på grund av att hon ofta varit förkyld och snorig. Men flickan hade också feber och bakterieinfektioner när hon började snora, så ursprunget till sjukdomen kom från vanliga förkylningar som blivit värre.

Flickan visar inga symptom på allergi när hon är nära marsvinen eller klappar dem. Snorandet blir varken mer eller mindre. Inga rinnande ögon. Och när hon inte är förkyld och haft feber innan - då är hon snorfri.  

Flickan hanterar inte marsvinen själv, och oftast rör hon dem inte alls. Hon är för liten för att kunna hålla ett marsvin.

Nu till frågan: Kan familjen behålla sina marsvin? De kan ge marsvinen ett eget rum som ligger en bit från de rum där barnen vistas. De i familjen som inte är allergiska ska kunna vara där och sköta och gosa med marsvinen, förstås, men inte Lillan. Skulle det fungera, tror ni?

Jag läser ju ibland att vuxna marsvinsägare har kvar sina marsvin och köper fler trots att de är allergiska. Och då utför de städningen själva. Det skulle ju den här lilla flickan slippa. Och som sagt: det är inte klarlagt att hennes snorande beror på marsvin eller försämras av marsvin, även om ett test visar att hon har allergi.

Kan man vara allergisk i "olika grad"?

Karmatarerskanise
3

Ja man är olika mycket allergisk. 

Om hon inte reagerar på marsvinen är det klart de kan behålla.

GuineaMoon
0

Du ger dem hopp, Hera! 🎈

matildaaaas
0

Jag är allergisk mot alla pälsdjur inkl marsvin men har ändå mina kvar, städar buren och allt själv med. Tar medicin mot det dock en gång per dag men med den känner jag ingenting :) Dom borde kunna behålla marsvinen och kanske få någon medicin mot det!