HJÄLP! Mina goa hanar bråkar
Hej! Vi har 4 marsvin (3 hanar och 1 hona). En hane och honan är mor och far till de andra 2 hanarna. Alla hanarna är kastrerade sedan 3-6 månader (2 äldsta är ca 1 år och barnen 6 mån).
Direkt när de föddes köpte vi en bur till och de har funnit precis nära varandra hela tiden inkl. umgåtts i hage. När vi hade barnen (2 hanar) tillsammans var den ena riktigt tuff mot den andra.
Efter att satt ihop dem alla fyra för några månader sedan så gick allt bra till och börja med. Men nu har den som "mobbade" blivit riktigt illa utsatt - han har sår på hela kroppen och nu har det gått så långt att jag fann honom tjutande en morgon.
De har 2 st 140 cm burar ihopsatta till en med mängder med hus, bryggor och ställen att springa samt gömma sig. De har alltid mycket med hö, får grönsaker 2 ggr om dagen och mycket grönt gräs. De har pellets och fröstänger.
Nu vet jag inte vad vi ska göra för att skona vår nu utsatte hane. Det är äldste hanen som är överst och därefter den f.d. mobbande. Båda ger nu sig på den 3:e hanen.
Har någon några råd att ge?
Mängder med tack på förhand!
Jenny
Har du 3 hanar och en hona tillsammans? Oj det är nog inte så bra… Vad jag hört så ändras inte beteendet om de är kastrerade så därför är de ju inte konstigt om de bråkar, de bråkar ju om vem som ska få honan… Så det kommer nog aldrig att gå, bara 3 pojkar tillsammans utan hona är väldigt sällsynt.
SUPER-Tack för ditt svar!!
Jag misstänkte detta. Vi köpte "2 hanar" på Blocket i februari i år - vi har aldrig haft marsvin förut :)
3 veckor senare var de 4 varav 2 småpojkar var nu födda. Vi hade inte hjärta att sälja dem utan valde att behålla dem och hoppas att det skulle fungera.
Men som du skriver så är det nog bara att inse att vi får sära på dem. Jag har satt den terroriserade hanen med honan i en bur nu, men de står väldigt nära varandra -
Tror du att det kan göra att minstingen av hanarna i bur 2 nu kan bli mer terroriserad han? Bättre att ha burarna på håll/sära på dem?
Kram för alla snälla svar!
Som du märkt är inte tre hanar och en hona en bra kombination. Om du ska få marsvinen att hålla sams så behöver de delas upp två och två, och den bästa uppdelningen borde vara att sätta den mobbade hanen med honan, precis som du har gjort. Att placera burarna långt från varandra ökar chansen att dina två hanar i andra buren ska kunna komma överens. Här finns en massa goda råd. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/
Håller med #3, fast om jag förstått rätt är det den som mobbar inte den som blir mobbad som nu är med honan? Jag skulle bada alla och göra rent burarna ordentligt, så alla får en "nystart" och sen sätta den som BLIR mobbad ihop med honan och den som mobbar med den "neutrala" hanen. Och ha burarna långt isär så inte de två hanarna känner lukten av honan och bråkar om henne trots att de är i annan bur. Lycka till, berätta hur det går!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
STOOORT tack för era råd! Man känner sig så vilsen för allt man vill är ju att de ska må bar :)
Jo, den mobbade är nu med honan och jag ska göra som ni skrev - fräscha nytt och separera burarna.
En lite fånig fråga kanske - hur långt isär ska de vara? Vi har ett stort rum så vi kan ha dem på ca 6 m håll så de hör varandra :)
#5 Jag skulle säga att det bästa är så långt bort som möjligt. Helst inte i samma rum. Ju mer ifred ditt pojkpar får vara, desto större chans att de håller sams. Ifred från andra marsvin alltså, inte från er.
Tack! Ja jag gissar ätt det är doften av honom som stör…
Frågan är om jag ska flytta dem nu när de är sams eller vänta och se?
Tack så massor mycket för att du orkar svara mig på alla mina frågor!
Kram från oss alla
#7 Jag skulle ha flyttat dem, även om det går bra just nu. Både pappa marsvin och sönerna är i puberteten, så det finns fortfarande risk för konflikter. Det är mycket lättare att förebygga en konflikt än att rädda en relation när konflikten brutit ut.
Tack för alla underbara tips!
Det känns ju sorgligt att splittra vår lilla familj, men de ska ju må bra i första hand!
Nu ska jag hem och ordna till allt enligt alla superbra tips!
STORT TACK! från hela familjen inkl. vår goa marsvinsflock :)