Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1553 ggr
elina.k
0

Något slags rop

Hej!

Mitt ena marsvin har börjat tjuta. Det låter som en gris som har ont ungefär. Kass förklaring men det låter typ så. Oooooiiiiiiijjjj. Något sådant. Jag behöver hjälp med vad det är. Har umgåtts med kanin samt sina 2 systrar. Är allmänt pigg och mysig, märker ingen beteende förändring.

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

Sagolikt
0

Chirping? Finns säkert filmer på Youtube.

elina.k
0

#1 nej tyvärr. Mer ett långt uthärdigt tjut. typ lite som ett "nöff" som hon inte kan kontrollera

JonnaCecilia
1

Ta med till en marsvinskunnig veterinär, det låter inte bra. Ffa inte när hon umgåtts med en kanin, de kan både föra över en bakterie kaniner bär på som är dödlig för marsvin, samt råka sparka marsvinet så det får ont. Har du märkt något annat på marsvinet än tjutet? När låter hon så? Verkar hon som vanligt i övrigt? Äter och dricker? Går normalt? Går omkring i buren? Kan du ta upp henne som vanligt? Reagerar hon när du tar på henne?

elina.k
0

#3 Jag är säker på att kaninen aldrig skulle sparka marsvinet. Men hon verkar normal i övrigt. Får ta ituu med veterinär samtalet😉

JonnaCecilia
0

#4 Jag menade inte att den skulle ha gjort det av illvilja utan det är lätt hänt av misstag att en kanins starka bakben sparkar på ett marsvin när den skuttar eller hoppar omkring, när den gör ett glädjeskutt tex, så oops, var det ett marsvin i vägen. För en annan kanin hade det varit lugnt men marsvin är mycket skörare och kan därför lätt bli skadade av kaniner. Men ja, om ditt marsvin fortfarande skriker, av vad du tolkar som smärta, så ska du definitivt ringa en veterinär.

elina.k
0

tack för alla svar men nu har hon blivit bättre! Vi tror det är tack vare Aloe Veran hon fick 😊