Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1245 ggr
Ducky
0

Frontline på ungar och dräktiga honor?

Hej,
Kan man använda Frontline på ungar och dräktiga honor?

Fridaaaa
0

Frontline ska man väl inte ta på marsvin alls?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ducky
0

Frontline är det som man brukar rekommendera mot static på marsvin. Men det funkar ju även med matolja, blir dock himla kladdigt!

Ljungåsen
0

Frontline ska inte användas på marsvin. Bättre preparat är Stronghold eller Ivomec. http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/gnagare/frontline-till-marsvin

Fridaaaa
0

#2 Nej det är stronghold.
Matolja hjälper inte speciellt bra tyvärr mot static

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
0

Guinealynx rekommenderar ivermektin som behandling mot stativ lice. Ivermektin finns i Ivomec. http://www.guinealynx.info/furmites.html

nightmares
0

Kaniner tål inte Frontline, men marsvin och många andra djurslag verkar tåla det bra. Det har används länge och mycket inom marsvinsföreningen och jag har aldrig hört om något problem.

Det är ju sällan mediciner testas specifikt på marsvin, men hos råtta och kanin verkar det ej gett fosterskador enligt FASS. Men om det går att vänta så är det alltid säkrast att undvika behandla dräktiga djur och små ungar.

Ljungåsen
3

Om man googlar runt så verkar det finnas olika uppfattning om hur bra det är att använda Frontline på marsvin. Som jag skrev i #3 så rekommenderar Marianne Tornvall att man inte använder Frontline, efter som det finns risk för allvarliga skador.

Det verksamma ämnet i Frontline är fipronil. Det finns en australiensisk studie som bland annat visar på att marsvin har dött av användningen av fipronil (kap 6.1.1), och den allmänna rekommendationen är att inte ge fipronil till marsvin eller kaniner (kap 8).

http://apvma.gov.au/sites/default/files/publication/15191-fipronil-prf-vol2-animal-safety-literature_0.pdf

Eftersom det finns säkrare behandlingsmetoder mot static lice än Frontline så tycker jag att det inte finns något skäl att utsätta marsvinen för risken med fipronil, även om den är liten.

Ladybug6
1

#6 Frontline rekomenderas inte på råttor heller, det finns de som har dött av det och man har sett ett samband mellan frontline och tumörer på råttor. Om det samma gäller på marsvin vet jag inte.

JonnaCecilia
0

#6 Kaniner tål det inte men kaninfoster tar inte skada? Det var mig en underlig studie de måste ha tänkt igenom väldigt noggrant… -.-

godisgrisen
0

Frontline finns väl i flera utföranden. Spoton är starkare har jag för mig och ska undvikas men sprayen funkar däremot bra och är den som rekomenderas mot static. Om den är lämplig för små ungar och dräktiga törs jag inte svara på.

Ljungåsen
0

#10 Vem rekommenderar Frontline mot static lice? Marianne Tornvall, en av Sveriges bästa marsvinsveterinärer, gör det inte. Guinealynx säger att det inte ska användas. Australiensiska myndigheter rekommenderar det inte heller.

nightmares
0

Frontline blev vanligt att använda mot static och pälsätare i samband med att det tidigare alternativet Dermocan förbjöds för kanske runt 10-15 år sedan. Frontline har varit förstahandsvalet som rekommenderats inom marsvinsföreningen och använts av uppfödare med många djur och jag har aldrig tidigare sett eller hört talas om några negativa biverkningar på marsvin utan betraktat det som säkert.

Att använda Ivomec eller Stronghold vid behandling av static eller pälsätare ser jag som problematiskt på grund av risken för påskyndad resistensutveckling hos sellnic, men det kanske går att hitta andra alternativ.

Rapporten du länkade är ny för mig. De hänvisar till en enskild studie där sex marsvin dog. Det vore intressant att veta om det är en enskild händelse eller om marsvin dött vid fler tillfällen. Det har inte noterats i FASS, men information om användning av mediciner på icke avsedda djurslag (off label) är alltid väldigt begränsad, så det behöver inte bevisa att det är säkert. Om någon läser detta och känner till något fall där marsvin skadats eller dött så får de gärna berätta i tråden eller höra av sig.