Ihopsättande kastrerad hane
Hej o hå brunis kastrerades för ca 10 dagar sedan och snart ska vi på kontroll för att kolla stygn och sår, jag tycker det ser superbra ut och kan inte känna några bölder. Men tänkte fråga när kan han sättas ihop med sin (föredetta) vän? Han kastrerades för att det kanske skulle lösa att de börjat bråka och den andra hanen då blev väldigt rädd för honom, men när är bästa tiden att låta de träffas igen? Nu snart eller ska jag vänta? Ska jag bada dom först eller är det onödigt när de redan träffat varandra förut? Många frågor här men vill ha så stor chans som möjligt att det går vägen. Slänger in en charmig bild tagen för 10 min sen också
Sällan kastering på marsvin hjälper mot bråk tyvärr.
Men hade väntat längre.
Bada båda innan ihopsättning och sätt ihop på neutral plats först
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ne vet det men någon här hade haft positiv erfarenhet av det just för att det är det andra marsvinet som är rädd för brunis…
Jag tycker du kan fråga veterinären när ni går dit på kontroll om han är tillräckligt läkt för att bo med sin kompis igen. Sen skulle jag göra som jag hade gjort om marsvinen aldrig hade träffats vid introduktionen. Först bad så att de luktar lika, sedan möte på stor neutral yta med mycket hö, gott om mumsig mat och många gömställen. Ha inte bråttom med att få in pojkarna i buren tillsammans, utan låt dem få bo på den större ytan tills du är säker på att det fungerar.
Hej o hå hej o hå, igår när vi kom tillbaka från vet passade jag på att släppa ut dom tillsammans på en gång då jag var ledig för första gången inom de nästa 12 dagarna. Badade dom och satte ut en filt med många gömställen, hö, mat, knäckebröd att gnaga på osv… De har även hela lägenheten att springa runt i om de vill. Och den jag märker mest skillnad på är Brunis. Mimo beter sig ungefär likadant… Brunis har endast en gång bitit Mimo och det var när Mimo sprang rakt in i honom. Annars så följer han efter och pratar och nosar men Mimo är fortfarande skiträdd för honom… :( Så vet inte vad jag ska göra. Hade dom ute från kl 14 till kl 23 då jag gick och la mig, satte dom i buren och har gått bra hela natten men vaknade av att Mimo skrek så satte ut dom på filten igen och nu är det lugnt.
Är så otroligt märkligt för nu verkar det vara Mimo som är problemet? Han blir så stressad och rädd att han verkligen kan springa rakt in i Brunis och då får han sig ju en känga… Brunis kunde ju jaga efter Mimo förut endast för att bita honom men det beteendet ser jag inte skymten av. Han struntar mest i Mimo förutom de få gångerna han är framme och nosar men då springer Mimo iväg fort som vinden.
Tänkte i alla fall ha dom ute hela dagen nu, min pojkvän är hemma så han har koll.
#4 Det låter ändå ganska ok, tycker jag. Bättre än innan i vilket fall. Det jag funderar på är om du är säker på att Mimo mår bra? Kanske har han ont någonstans och därför beter han sig märkligt. Eller har han fått problem med synen så han faktiskt inte ser Brunis och därför blir rädd? Hur fungerar det om du plockar upp båda pojkarna i knät samtidigt?
Jag vet jag har också funderat på det, det enda jag kan tänka mig är att han hör dåligt då han kan ligga och sova och se … Ja helt död ut för att sedan vakna först när man rör vid honom. Han bodde ju själv nu 12-14 dagar då brunis blivit kastrerad och jag måste säga att han blev mycket mer framåt och glad bara under de dagarna… Han skriker högst efter mat och kommer alltid fram och hälsar när man kommer. Men nu så fort Brunis kommer fram blir han helt tokig! Han verkligen springer så snabbt för att komma undan, igår sprang han in i deras påse med havre bara för att komma ifrån honom. Kan testa när jag slutat jobbet… Det är verkligen så märkligt för han ger inte ens brunis en chans, bara springer så fort han kommer i närheten :(
Att ha dem i knät tillsammans kan hjälpa dem att bonda, men det är förstås under förutsättning att Brunis är snäll mot Mimo. Jag är helt klart nyfiken på hur det går.
Har nu provat att ha dom i knäet och det gick inte alls bra… De satt och åt tillsammans först sen så gick brunis och satte sig typ PÅ mimo? Sen började han hacka tänder och när jag försökte lyfta bort honom försökte han bita mig, fick ta en handduk emellan han och Mimo för att han skulle gå att lyfta upp… Och Mimo bara satt o skrek :( jag tror de triggar igång varandra för Mimo blir så jäkla stressad och då blir Brunis förbannad på honom. Så ja… Känns som det blivit en ond cirkel som inte går att bryta. Vet inte vad jag ska göra
#8 Jag tror du har rätt i att det blivit en ond cirkel. Pojkarna behöver varsin ny kompis, tror jag. När det har gått så här långt är det svårt att bryta.
#8 Tror du satte ihop dem förtidigt igen. Skulle väntat minst 2 veckor till.
Men tyvärr, kastrering brukar sällan hjälpa, och tråkigt att det inte fungerade :(
#9 ja tror det jag med… har dock vare sig tid eller plats för 4 marsvin så då måste jag göra mig av med någon :( #10 kan hända men känns inte som det hade hjälpt speciellt mycket det heller. Mimo är verkligen problemet för det är när han stressar upp sig som Brunis bits. Nu sitter han brevid honom och käkar hö helt lugnt men Mimo vågar vare sig äta eller röra på sig. Är ju inget roligt liv alls så funderar på att sära på dom nu och tänka över hur jag ska göra… Han gick upp flera gram när Brunis blev kastrerad just för att han vågade äta mer då när inte Brunis var där. Så konstigt då de senast i somras samsades i en liten 110 bur
Skulle det vara möjligt att köpa en vuxen hane till Mimo? Eller är det helt omöjligt att få två vuxna att gå ihop? Vill helst inte börja om marsvinshjulet med ännu en bebis
#12 Beror helt på marsvinen skulle jag säga.
Jag satte ihop mina två gossar när båda deras burkompisar gick bort. Då var de 1 resp 2 år gamla och fungerade bra.
Det är så skumt detta, satte ner dom i buren och nu sitter de och äter brevid varandra helt plötsligt. Jag ger det några dagar till av kämpande… Vill så gärna att det ska gå :( Tack så supermycket för alla svar! Hör nog av mig inom den närmsta framtiden då jag kommer behöva hjälp om jag måste omplacera någon… Jag antar att det blir problematiskt också att ha kvar båda marsvinen och skaffa nya kompisar då de kommer känna lukten av honan. Ne usch nu har jag mycket att tänka på.
Nu har Mimo fått ett HÅL bitet genom örat så nu är det väl dags att ge upp detta känner jag, stackars marsvin… Vart ska jag vända mig om omplacering och adopterande av ny vän? Antar att det bästa är att omplacera Brunis så han kan få någon tjejflock någonstans. Eragons svarar inte och inte marsvinshjälpen heller. :(
#15 Konstigt att Eragons inte svarat. Det brukar de göra. Testat att mejla? Eller på Facebook?
Testat Facebook men har fått lite hjälp från andra som har taggat de "ansvariga" för eragons så de kanske ser snart. Hittade ingen direkt mejladress som jag tyckte passade mitt ändamål… Är ju massor med frågor jag har om både omplacering och hjälp i allmänhet. :/ men ska mejla dom om dom inte svarar snart. Mejlade marsvinshjälpen också. Man blir ju tokig för mindre när grisarna ska hålla på såhär, bara tanken att lämna bort någon gör mig ledsen!!! Så vill verkligen att det blir bra om det skulle ske.
Förstår verkligen att det är jobbigt. Mejladress till Eragons är info@eragons.se
Nu skriver jag här igen, nog mest för att ha lite koll på mina egna tankar haha… Men ringde Mälarens och pratade lite om kastrering av Mimo, hur det var med ett äldre marsvin osv. De sa att jag kunde få ett möte med Marianne där hon kollar igenom Mimo och om det är ok så kastrerar de samma dag.
Jag har liksom några alternativ nu och det är
- Omplacera Mimo
- Omplacera Brunis
- Skaffa tjej till Brunis och ny kompis till Mimo
- Kastrera Mimo och skaffa tjej till båda två.
Problemet med alternativ nr 3 är ju att när Mimo dör sitter jag där med ännu ett hanmarsvin… Det blir liksom ett ekorrhjul och min plan var aldrig att ha mer än 2 marsvin, haha. Så att då kastrera Mimo ger ju en möjlighet att när Mimo går bort kan jag bara sätta över honan till Brunis och då få en liten flock på 3… Då behöver jag inte heller oroa mig över att Mimo och hans nya kompis skulle bråka om jag skaffar en kille pga honlukten.
Har i alla fall mejlat Eragons nu så väntar på svar.
#19 Ja, om Mimo är i form för en kastrering så är nog det den mest framtidssäkra lösningen. Sen är han rätt så gammal förstås, och jag har inte alls koll på riskerna med kastrering på så gamla djur. Det borde rimligtvis bero på vilken form han är i. Bra att du kan få ett möte med Marianne och diskutera saken. Om hon rekommenderar en kastrering så borde det gå bra. Hon vet ju vad hon talar om. Jag förstår att det är svårt att omplacera ett djur som man gillar och egentligen vill ha kvar. Lycka till, vad du än väljer.
Tänkte bara uppdatera denna tråd med att Mimo ska få åka till Marsvinshjälpens äldreboende i slutet av december. Då betalar jag 250kr i månaden för att han (som kastrat) ska få gå tillsammans med en stor flock honor i en stor golvhage. Har velat fram och tillbaka och tänkt om jag ska köpa 2 honor till vardera marsvin men det är rätt orealistiskt med tanke på ytan vi bor på samt att vi pendlar mariestad-uppsala-sundsvall väldigt mycket.
Detta känns i alla fall väldigt bra då jag har full tillit till marsvinshjälpen och samtidigt kan åka och hälsa på honom när jag vill ❤️men tack så hemskt mycket för all hjälp jag fått i denna tråd, speciellt av dig Ljungåsen!
#21 Skönt att höra att allting löser sig till det bästa för er och båda marsvinen! Jag är övertygad om att Mimo kommer få ett fantastiskt liv på äldreboendet.