Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 796 ggr
Bonaaah
0

Fullvuxna marsvinshanar underviktiga!

HJÄLP!

Fråga #1 Mina marsvin är, vad jag tycker,  jätte underviktiga! Min ena långhåriga hane väger 843 g och jag känner ryggraden mycket väl.. Min andra hane väger 923 g och har lite mer mage än den långhåriga. De får broccoli, tomat, morötter, Aubergine, rädisa etc, plus hö (ekologiskt) och sedan Brit ANIMALS Guniea Pig foder/pellets.

Båda hanarna är mellan 5-7 år gamla ungefär, vet tyvärrr inte exakt siffror. Båda är jätte pigga och äter med stor aptit. Okastrerade hanar båda två, levt tillsammans sedan de köptes från uppfödare i ung ålder.

Fråga #2 Ena hanen som är korthårig och väger 923 har börjar barbera sig! Benen är nästan helt kala och hela magen samt mitt uppe på ryggen. Tidigare har det varje år blivit nästan helt kalt på ryggen och jag har aldrig fått svar på varför. De fick nyligen en ny bur men inredningen är i princip densamma(samma hus och strö).

Dock har jag satt höet i en låda med en öppning i som de går in i för att när det ligger fritt i buren så trampar de ner det och vägrar äta det = får slänga mycket hö vid städning (har detta med bobygge att göra tro?).

Men som sagt ny bur och städat, efter detta har han börjat barbera. Vad för orsaker finns det till barbering? (Säg gärna ifall ni vet orsak på kanin oxå, hittils har jag märkt att min kanin slutar med detta så fort jag klippt klorna på henne).

Är jätte orolig och super tacksam för svar!!

Ljungåsen
0

Vikten säger inte så mycket om marsvinet är lagom tjockt eller inte. Marsvin kommer i olika storlekar, och det som är en bra vikt för en kan vara en dålig vikt för en annan. Man ska kunna känna ryggrad och revben, men inte alltför tydligt. Barberingen skulle kunna bero på smärta, det är inte alldeles ovanligt. http://www.guinealynx.info/hairloss.html#barbering Det skulle nog vara en bra idé med en tur till veterinären. Om de inte hittar något fel så kan du be om att fa metacam utskrivet, det är smärtstillande. Alla marsvin jag har haft har gillat att vältra sig i och kissa i sitt hö. Det blir en del svinn.

Bonaaah
0

okej, jag har metacam hemma som jag gett min ena råtta tidigare, ska jag ge det? eller C.C?

Ljungåsen
0

Jag vill inte ge råd att ge metacam utan att marsvinet varit hos veterinären först. Det kan ju faktiskt vara någonting som är fel, och som kan behandlas. Metacam dämpar smärta, men löser inte grundproblemet. Critical Care kan man alltid ge. Det är bara nyttigt.

Bonaaah
0

Okej  tack så mycket! Ska kolla upp med veterinär.