Hjälp ang lunginflammation
Igår gick mitt ena marsvin bort. Kom hem på kvällen och hittade henne liggandes i buren. Vi åkte direkt till veterinären men hann inte dit, utan hon somnade in i bilen. Veterinären var säker på att hon hade lunginflammation även om jag inte märkt att hon varit sjuk. Har dåligt samvete för detta eftersom hon har varit pigg. På morgonen var hon som vanligt och jag gav henne och hennes kompisar mat och hon åt. Veterinären sa att lunginflammation smittas och problemet är att jag har märkt att ett av de andra marsvinen nyser, att det rasslar när hon andas osv. Jag tror att hon har blivit smittad men det är helg och inga vetrinärer har öppet där jag bor, bara om det blir akut. Så jag undrar om det går att vänta två dagar tills på måndag eller borde jag åka till vetrinär akut? Det gick så fort med den första så är rädd att det gör det med min andra också.
Om det hade varit mitt marsvin hade jag inte vågat vänta. Det kan gå ruskigt fort, så jag tycker du borde iväg till veterinären idag.
Åkte akut till veterinären och det visade sig att hon hade lunginflammation sä hon äter antibiotika nu. Tack för hjälpen!
Bra att ni kom iväg, och bra att hon fått antibiotika! Om du vill så kan du läsa mer om luftvägsinfektioner hos marsvin här: http://www.guinealynx.info/uri.html Det som är viktigast nu är att hon äter. Antibiotikan borde göra att hon mår bättre inom en dag eller två. Håller tummarna för er.