2 istället för 3?
Hej! Har just nu 2 marsvins killar men är sugen på att skaffa en tredje kompis. Finns det några för eller nackdelar med att ha 3 stycken?
Fördelen jag kommer på är att om det skulle hända något med en av dom så skulle den resterande inte bli ensam, samt att dom har ju fler att gosa med. Nackdelen är att någon kan bli utstött och sova ensam etc.-
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Man brukar inte rekommendera att ha mer än två hanar tillsammans. Risken är stor att det blir bråk.
Hanar går sällan att ha fler än två.
Rekommenderar inte att du försöker sätta dit en tredje hane.
Fördel med tre: man får inget ensamt marsvin om en kompis går bort.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej
Så trevligt att Du funderar på fler.
Jag har här fyra trevliga hanar olika åldrar som går i samma bur och fem honor i sin bur. Det går så bra och alla trivs. Ingen är kastrerad.
Alla är mer eller mindre av den mjukare och lugnare personligheten.
Om de är mer aggressivt lagda så rekommenderar jag inte att ha fler än de som trivs ihop. Jag fick ett aggressivt marsvin som inte fungerade med någon. Stackars offer. Han fick gå ensam ett tag helt enkelt, sedan tog jag bort honom. Han var inte sams varken med sig själv eller sin omgivning. Sorgligt. Djur ska inte behöva ha det så. De är begränsade av burens väggar och kan inte finna en egen plats.
Jag skulle prova och se vilka som passar ihop, och kolla noga att den som Du köper inte har en kompis som den måste lämna. Köp i så fall båda.
Alltså, försök hitta en lugnare personlighet i annan ålder än de Du har.
Lycka till.
Med goa hälsningar
Elisabeth
De två killar jag har nu är hur goa som helst med varandra springer runt och leker och gosar. Den ena är 1 och den andra 2. Ska fundera på detta 😊 Tack för eran hjälp 😊

Man brukar inte rekommendera att ha fler än två hanar, att dom sma fungera ihop är liten och det man r tänka om man ändå överväger det är att dom kommer behöva en stor bur så chansen finns för dom att gå iväg
Jag skulle heller inte chansa trots Elisabeths goda erfarenhet. Om det blir osämja är risken stor att även de två du har som trivts ihop inte längre accepterar varandra och då får du problem.
Jag har haft tre hanar tillsammans, problemet med hanar är inte att ha dem ihop, det är att sätta ihop dem om de är vuxna. I min erfarenhet bråkar honor mer, men inte på samma sätt hanar gör. När de väl är sams och kommer överens, har jag aldrig varit med om att hanar bråkat.
Jag har 3 hanar och dom funkar fint ihop. Det vi gorde var att vi lät dom äldre marsvinen hälsa på den nya istället för att bara släppa ner honom till dom äldre direkt. Vi lät honom också gå runt och utforska i buren innan vi släppte ner dom andra
Hej igen
Ja jag låter mina gå bredvid varann i en annan bur och så kan de nosa på varann genom gallret. De får gå där tills de börjar visa mycket intresse för varann, dvs nästan vill klättra över. Så badar jag dem , städar buren och ändrar runt bohaget i buren en aning så det blir lite annorlunda. Det blir de alla lite nyfikna på och är bra avledande. Så får den nya kolla buren först och så de andra direkt efter. De får mat och massor av hö att leka i och mysa i. Brukar fungera bra.
Lite jagande kan det bli en stund , men ännu aldrig så allvarligt att de skadat vara. Det gör jag när jag kan övervaka dem en lång tid . Alltså inte precis vid läggdags.
Börjar de bråka mycket tar jag isär dem och den som bråkar får sitta ensam i sin bur några dar. Det fattar de och lugnar sig direkt nästa gång. Det har fungerat bra utom när jag fick de där bråkstaken. Men han passade inte hos någon så honom avlivade jag, tyvärr.
Lycka till.
Elisabeth
10# avlivades han? :/ hade du provat att kastrera och låta honom gå med honor? Är ju inte ofta ett marsvin är så dominant att de till och med slåss med honor. Jag hade i alla fall inte chansat på 3 hanar. Vad jag har förstått det så år risken stor att en blir "hackkyckling", och det är inte roligt för någon av marsvinen. Vill du ha fler skulle jag i så fall rekommendera att kastrera en av killarna och skaffa två honor istället och försöka omplacera den andra.