Kanin samtidigt som marsvin?
Hej, jag har kanin ute och funderar på att skaffa marsvin. Kan kaninens sjukdom som marsvinen kan få möjligtvis komma i kontakt med marsvinen?
Menar du att du ska ha dem tillsammans?
#1 Nej, kaninerna bor ute. Men om jag går till kaninerna och sen in till marsvinen, finns det chans att bakterierna kommer i kontakt med marsvinen?
Du kan ha kanin & marsvin ja inga problem så länge de inte bor tillsammans :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Den största risken med att ha marsvin och kanin tillsammans är ju att kaninerna kan skada marsvinen med sina starka ben. Den andra risken ä'r att kaninerna har någon bakterie i lungorna som marsvin inte tål. Men eftersom de inte ska träffa varandra är det ingen fara. 😂
Om de inte ska vara i samma but går det nog bra. Men du kan ju alltid tvätta händerna lite oftare för att vara på säkra sidan ;)
Se också till att på sommartid inte sätta marsvinens utebur där kaninerna har varit för de kan smittas så också.
Tack så mycket för alla svar :)
#8 Därför att:
- Kaniner kan lätt råka skada marsvin, och ja även tvärtom
- Talar inte samma språk = kan bli missförstånd = bråk
- Äter inte 100% samma kost
- Kaniner bär på en bakterie som kan göra marsvin sjuka
- Marsvin ska bo med artfrände
Igår lärde jag mig även att marsvin kan göra kaninerna sjuka av den anledningen att de faktiskt inte är samma djur.
#11 Nja stämmer inte riktigt att det beror på att det är olika arter. Då skulle man aldrig kunna ha olika arter i samma hushåll.