Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1321 ggr
Verran-berran
0

Kanin samtidigt som marsvin?

Hej, jag har kanin ute och funderar på att skaffa marsvin. Kan kaninens sjukdom som marsvinen kan få möjligtvis komma i kontakt med marsvinen?

[gol199]
0

Menar du att du ska ha dem tillsammans?

Verran-berran
0

#1 Nej, kaninerna bor ute. Men om jag går till kaninerna och sen in till marsvinen, finns det chans att bakterierna kommer i kontakt med marsvinen?

Fridaaaa
0

Du kan ha kanin & marsvin ja inga problem så länge de inte bor tillsammans :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[julia&marsvin]
1

Den största risken med att ha marsvin och kanin tillsammans är ju att kaninerna kan skada marsvinen med sina starka ben. Den andra risken ä'r att kaninerna har någon bakterie i lungorna som marsvin inte tål. Men eftersom de inte ska träffa varandra är det ingen fara. 😂

Marsvin_Love
0

Om de inte ska vara i samma but går det nog bra. Men du kan ju alltid tvätta händerna lite oftare för att vara på säkra sidan ;)

jojjehanna
0

Se också till att på sommartid inte sätta marsvinens utebur där kaninerna har varit för de kan smittas så också.

Verran-berran
0

Tack så mycket för alla svar :)

dragonstar
0

Nyfiken varför ska man inte ha marsvin och kaniner tillsammans?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Fridaaaa
0

#8 Därför att:
- Kaniner kan lätt råka skada marsvin, och ja även tvärtom
- Talar inte samma språk = kan bli missförstånd = bråk
- Äter inte 100% samma kost
- Kaniner bär på en bakterie som kan göra marsvin sjuka
- Marsvin ska bo med artfrände

dragonstar
0

Okej visste inte att språken var  annorlunda och de där med bakterier.  Att dom man skada varandra förstår jag.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[julia&marsvin]
0

Igår lärde jag mig även att marsvin kan göra kaninerna sjuka av den anledningen att de faktiskt inte är samma djur.

Fridaaaa
0

#11 Nja stämmer inte riktigt att det beror på att det är olika arter. Då skulle man aldrig kunna ha olika arter i samma hushåll.