Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 985 ggr
GuineaMoon
0

Allergisk bara mot hanar?

Jag har haft marsvin i många år, bara honor. Jag har aldrig reagerat vare sig mot dem, hö eller något annat djur. Jag har inga allergier alls. Nu har jag lånat en hane.

Jag kände meddetsamma när jag hanterade honom att det började klia i halsen och jag fick hosta . Jag har badat och schamponerat honom tre gånger sedan han kom till mig för tre veckor sedan, och jag  upplever fortfarande kli i halsen och hosta i samband med hantering. Jag har svårt att vara i samma rum som honom överhuvudtaget utan att känna dessa besvär.

Jag har haft alla möjliga raser och blandraser av honor genom åren och aldrig reagerat så här. Jag har till och med snusat och gullat med kompisars honor och hanar hemma hos dem där honor och hanar bott i samma rum och avelspar tillsammans. Jag har aldrig känt något liknande.   

Varför är det så? Kan man vara överkänslig mot hanar, eller bara vissa hanar?

jojjehanna
0

aldrig hört talas om men har han samma pälssort som övriga?

Mari
0

Allergi kan utvecklas under hela livet så det är inte omöjligt att du blivit allergisk 😕

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

GuineaMoon
0

Hej, jag är TS och vill berätta hur det gått: Jag badade hanen tre gånger med några dagars mellanrum. Han hade ganska fet päls och en del mjäll. Vid sista badet använde jag ett sk allergi-schampo, som allergiska djurägare kan använda för att minska antalet allergener hos sitt sälllskapsdjur. Schampot heter Allergenius. http://www.allergenius.se/

Efter detta har jag inga besvär av att sticka in näsan i hanens päls och gosa.

På en del utländska internetsidor har jag läst att kastrerade marsvinshanar har färre allergener än kastrerade hanar. Det skulle betyder, enligt dessa sajter,  att man kan vara mer allergisk mot marsvinshanar än mot honor och kastrater.  Jag är hemskt ledsen att jag tappade bort länkarna till de sidor där det står om detta, så jag uppdaterar tråden om jag hittar dem igen!

Jag har också läst att olika individer av djur (i detta sammanhang hundar) släpper ifrån sig olika antal allergener oavsett ras, så det skulle kunna förklara varför en del upplever sig vara allergiska bara mot vissa hårlag eller bara tåla sina egna marsvin. Återkommer med källor om jag hittar dem!

Frida B
0

Japp, det stämmer att olika individer släpper ifrån sig/har mer allergener. Jag jobbar på djurkliniker, och har varit allergisk mot alla sorters pälsdjur. Nu är det bara katt och hästallergi kvar, vissa katter reagerar jag inte på öht medans andra kan jag inte ta i. Men, även vissa hundar framkallar allergi i form att kliande små utslag som är näst intill obefintliga. Främst hundar med fet päls, oavsett ras. Men har även jämfört, och exempelvis golden kan jag vara allergisk mot. Men ibland inte… Även fast de har samma kvalitet på pälsen. Så ja, olika individer spelar stor roll.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)