Ensamt marsvin
Hej! Jag är nybliven marsvins ägare men min lilla kille är ensam då uppfödaren säger att han inte tål andra marsvin eftersom han gått som avels hane, stämmer det? Känns så taskigt att låta honom sitta själv. Skulle vilja prova om det stämmer, men jag har ingen tidigare erfarenhet av just marsvin så vet inte om jag vågar mig på det. Om jag gör det, vad ska jag då tänka på.?
Bara för att de varit i avel betyder det inte att de inte kan gå med andra marsvin nej. Ung hane eller kastrera och skaffa hona brukar fungera finfint :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det lät lite knepigt! Jag tror som #1.
Ska du sätta ihop två marsvin bör du städa ur buren noga och låta dem mötas på neutral mark dvs inte i buren, men kanske ute på rumsgolvet. Man kan även bada dem med parfymfritt eller milt schampo (hundschampo brukar funka finfint, jag har Masterpet kattschampo) om man misstänker att de är lite svårare att sätta ihop. Tanken är att det inte ska finnas någon revirlukt.
Om de verkligen inte går ihop kan man ställa deras burar bredvid varandra eller dela av en bur med galler/hönsnät om den är stor så att de ändå får ett socialt utbyte.
Möjligheten att låna marsvin under en prövoperiod brukar också finnas :)
Obs! Var beredd på att det kan bli lite gnabb i början och till och med mindre bråk, för att göra upp rangordningen.
Hur gammalt är marsvinet? Att sätta ihop en unge med ett vuxet marsvin brukar gå gnisselfritt. Då blir det inget tjafs om rangen i början eftersom den är självklar. Tjafs kan komma sen när ungen kommer i puberteten, men i de flesta fall är rangordningen då så pass etablerad att det blir ganska milda bråk.