Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 998 ggr
adinarautio
0

Hur får man äldre marsvin tama?

Hej!

Nu behöver jag er hjälp. Jag har två marsvins systrar på ca 4 år, mina gulle grisar. men jag har ett inte så roligt problem. Nu är de så att mina grisar har levt ett ganska "otamt" liv och nu (om det inte är försent) vill jag åtminstone försöka få dom hand tama. de har inga problem att sitta i famnen, men de är själva grejen med att få fast dom. dom springer runt i buren i full panik och de är de som gjort att jag inte vill ta dom i famnen just för att dom får panik.  jag vet inte om de går att få dom tama nu men jag hade väldigt gärna veta om ni har något som kan göra de bättre? jag försöker handmata dom så ofta som möjligt och de har hjälp lite grann men dom gillar inte att man rör dom  alls.

Vet inte om det här inlägget var rörigt men jag hoppas någon förstår. Tack för hjälpen i förhand och ha en fortsatt trevlig dag.😃

OXOX  bekymrad matte

Ljungåsen
0

Vad menar du med handtama? Jag är inte säker på att jag förstår vad du är ute efter. Jag anser att mina pojkar är tama. De kommer framrusande till burkanten när de ser (eller hör) mig. När de är ute på golvet springer de runt mina fötter. Sätter jag mig hos dem så klättrar de gärna upp i knät med framtassarna. Oftast sitter de still och väntar på att bli upplockade, men ibland kickar reflexerna in och de springer undan. Den ena sitter gärna och myser i knät, den andra har inte ro i kroppen att sitta still alls. Ska jag mysa med honom får jag muta med gurka. Då sitter han still under tiden han äter i alla fall. Att klappa dem i buren funkar inte alls, då springer de och gömmer sig. Det har inte fungerat med något marsvin jag har haft.

Aliman
0

Jag är ingen expert men om du menar att du vill plocka upp dom utan att dom springer undan? Så skulle jag skulle försöka lyfta upp dom varje dag och ge dom något gott när dom kommer upp!

JonnaCecilia
0

För att de inte ska springa i full panik när du ska plocka upp dem, försök att lugnt fösa in dem i ett hörn av buren, eller i ett av deras hus. Sen lyfter du lugnt upp dem och gosar, ger grönsaker osv. Från ett hus, lyft inte av hela huset utan lyft bara upp ena sidan så brukar det gå lätt att ta upp dem med andra handen. Mina är 4,5 år, jag har haft dem i två år. De springer ibland och sitter stilla ibland när jag ska ta upp dem. Kommer och kollar vad jag gör vid buren eller på golvet, men skyggar undan för att bli upplyfta. Kommer ibland när jag kallar på dem. Hade jag orkat jobba mer med det, typ varje dag vid matdags etc, så hade de säkert varit "helt tama". Tar såklart upp dem varje dag men tränar inte aktivt på inkallning och upplyftning varje dag.