Ny med två marsvin
Hej alla Goa! Ny både här i forumet och som marsvinsägare. Köpt två underbara töser i en djuraffär som är ca 10 veckor gamla. Köpte i djuraffär då jag tyvärr inte fick tag på någon uppfödare nära Kalmar. Jag har varit inne här och på andra sidor och läst allt jag kan hitta, men ett par frågor finns kvar. 1. Har gett dom färska grönsaker på morgon och kväll i en skål. Morötter, vitkål, paprika, en dillkvist, clementin i olika kombinationer. MEN dom äter det inte?!? Inget av det alls…. Varför inte tror ni?? 2. När vi tar ut dom slappnar dom av riktigt. Sitter och kuttrar när man klappar dom, pratar och tvättar sig. Men den ena vibrerade (typ som en liten hund gör när dom är rädda och fryser) samtidigt som hon pratade?!?!? Inte kunnat läsa något om detta. Sen båda gömmer sig i huset i buren, men det går framåt och dom tittar ut mer och mer. Kommer ut och får gosa minst en gång per dag. Så det går sakta framåt :-)
Det är inte ovanligt att zooaffärsdjur är dåliga på att äta grönsaker till en början. De är förmodligen inte vana vid grönsaker. Gurka brukar vara den grönsak som är enklast att få dem att acceptera. Ett eller två korn askorbinsyra på gurkskivan ger hela dagsbehovet av c-vitamin, så då slipper man oroa sig för att de inte äter sina grönsaker. Det kommer, så småningom. Att de gömmer sig i huset är normalt. Marsvin gillar hus. (Sen bör man ha ett hus per marsvin, så om du har två marsvin bör du ha två hus. Annars kan det börja bli bråk om huset.) Marsvin kan vibrera av lite olika anledningar, här kan du läsa vidare och se vad du tycker stämmer bäst in. http://animals.mom.me/mean-guinea-pigs-vibrate-10316.html