Marsvin tuggar på vattenflaska
Mina små grisar eller ja, den ena tuggar gärna på vattenflaskan (pipen) så den går sönder. Detta har resulterat i att jag måste ta bort flaskan men nu har jag börjat med att spruta vatten på henne med blomspruta. Är detta något som era grisar gör?
Spruta inte vatten på de, sätt in en vattenskål i stället!
M.V.H Snuttefia
#1 Problemet är att dom välter den…
#2 Aha de är såna, vad är det för skål du har till de?
M.V.H Snuttefia
Spruta inte vatten på marsvinet! Hon tuggar inte på flaskan för att jävlas med dig. Jag har aldrig haft det problemet. Vattenflaskor brukar vara rätt tåliga. Antingen skaffar du en bättre sort, eller så går du över till vattenskål. Om du har en tung skål i keramik så kan de inte vänta den.
#3 En tung keramik skål med kanter som går inåt..
#4 Samma här, alla mina marsvin tuggar alltid lite på vattenflaskan när de dricker men aldrig sett nån skada.
Vilken typ av vattenflaska har du? De brukar sällan vara dyra, kanske du kan köpa en till eller annan model att testa med.
Har dom nåt annat att gnaga på i buren?
mindmusic.deviantart.com
Dom har hur mycket som helst, dom har Gnagat sönder sitt hus så det fick vi såga bort hela framsidan på, dom har tuggpinnar, massor av hö och lite mer saker att tugga på exempel torkade majskolvar etc #6
Som andra sagt: Spruta inte vatten på marsvinet.
Kan vara att det kommer för lite vatten ur flaskan.
Jag har tung skål till mina, de kan inte välta den :) Finns skålar att sätta på golvret också.
#7 FÅr de komma ut i hage ofta?
Hur stor bur på hur många marsvin?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De behöver ju tugga så du måste se till att de har något att tugga på. Och du måste även se om det verkligen kommer vatten ur flaskan. Och åter igen är det aldrig okej att bestraffa ett djur eftersom de är inte som människor. Djur är inte onda som människor, det ska man ha i åtanke när man bestraffar sitt djur för att det gör "fel"
M.V.H Snuttefia
#9 TS nämnde i #7 att de har tillgång till mycket att gnaga på. Människor är inte heller "onda", finns alltid en anledning till "onska".
mindmusic.deviantart.com
Vilket material är vattenflaskans pip gjord av? Vanligtvis är pipen och den lilla kulan i öppningen av rejäl metall; i det närmaste omöjligt att tugga sönder.
Du kanske kan testa en annan typ av flaska?
Att marsvin tuggar på sina trähus får man räkna med. Det är ett fullkomligt naturligt beteende. Våra gör det, fastän de ofta får äppelgrenar som de tycker är jättegott att gnaga på.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Precis som #8 skriver så kan anledningen att de tuggar på pipen vara frustration över att det kommer för fram för lite vatten åt gången. Erbjud dem vatten i skål eller testa andra typer av flaskor och se om det blir bättre. Det finns modeller med nipplar istället som du kan prova. Du kan också testa att ha flera olika vattenalternativ tillgängliga - skål OCH ett par olika flaskor.
Spruta vatten på marsvinen är helgalet - varken snällt eller konstruktivt. Det enda det gör är att ge marsvinen obehag och förvirring. Låt bli det.
Jag tycker att det har skrivits mycket bra i tråden redan, men jag tycker absolut att du borde kolla upp tänderna också. Det låter ändå som att det inte är problem med att äta, så det tycker jag ska kollas upp om andra lösningar inte hjälper.
Mina marodörer drar gärna ur metallpipen och springer iväg med den. Den hittas i något av husen senare 😃