Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 4179 ggr
lissora
0

förvara hö i lägenhet?

Halloj! Jag bor ju i lägenheten nu efter att ha flyttat hemifrån. Hemma kunde jag ha höet i garaget, det var torrt och svalt. Men nu i lägenheten har jag vare sig balkong eller svalt förråd… Jag förvarar det just nu i en flyttkartong men tycker det blir så torrt och tråkigt och marsvinen verkar inte tycka det är jättegott heller. Några tips? Ska jag förvara det i bilen och ta med en ikea-påse upp? Vill ju ha fint och fräscht hö och just nu blir det supertorrt efter bara något dygn…

Marsvinsmamman
0

Ja, förvarar man höet i rumstemperatur helt utan "avdunstningsbarriär" blir det väldigt torrt och hårt eftersom vi har så torr luft inomhus, och det lilla vatten som finns i höet torkar snabbt. Och stänger du in höet i en helt tät plastpåse så möglar det tids nog. Jag har upptäckt att en kompromiss funkar bäst här hemma.  Upp till ca en kvarts bal kan jag ha inomhus åt gången och har det då  i en ikea-kasse eller motsvarande som jag knyter till lite så att det blir lite tätare men inte helt tätt. Då hinner inte allt bli helt knastertorrt, utan jag tar ju hela tiden av det som ligger överst. Man får helt enkelt testa och se vad som passar just en själv.

lissora
0

Så är det bättre att ha i en plastpåse med lufthål i, egentligen? Vad gör du med resten av balen? Vi köper från bonde så kan nog bara köpa helbal. Så irriterande för får superfint hö så blir det torrt och tråkigt på en gång :(

[AnimeV4]
1

#2 Det låter lite knepigt att det skulle bli torrt och tråkigt på en gång. Vi köpte också av bonde och det höll sig fint. Det var en småbal på ca 13 kg. Vi hade det i garaget, men det spelar nog inte någon större roll bara det är torrt, mörkt och luftigt. En svart sopsäck/IKEA-kasse skulle jag köra på.

smellcaramell
0

Jag köper höbal på runt 12-15kg av en lokal återförsäljare, har det i en stor säck i källaren, alltså inte sopsäck-stor utan ännu större, sedan fyller jag en sådan här : http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10056770/

med hö så det räcker typ en vecka och har under sängen, den påsen är luftig och bra.

Har dock kanin så en höbal brukar räcka typ 1-2 månader bara, men säcken jag har i källaren är ju så stor att det blir luftigt = balen möglar inte, plus att höet jag köper är "lagom" torrt, så det håller. Har det rätt lyxigt och köper hö 3-5 min promenadväg hemifrån så köper bara en bal åt gången och börjar använda den direkt när jag kommer hem.

Marsvinsmamman
1

#2 Jag brukar ta hem 3 balar i taget.  Jag förvarar dem i påslakan i vår friggebod där  vi har ca 15 grader. Sedan hämtar jag in  en mindre mängd därifrån och förvarar i ikeakasse i köket.

lissora
0

Det är just det som är problemet här, jag har ingen sval plats att ha det på :( i vårt förråd är det lika varmt som i lägenheten och tyvärr inte heller någonting vi kan ändra på för bor i studentlägenhet … Höet blir ju inte dåligt men det blir väldigt väldigt torrt av att vara inne hela tiden. Har det i en stor flyttkartong, hade för mig att det började mögla i plastpåsar?

Marsvinsmamman
0

#6 Testa att lägga det i plastpåse i förrådet men stäng inte till plastpåsen helt. Om höet håller god hygienisk kvalitet så bör det hålla sig ett rätt bra tag om bara det inte är helt tätt. Dessutom går du ju in i förrådet med jämna mellanrum för att hämta in hö, och då blir det en extra luftning. Testa vetja - det är det enda säkra sättet att få veta om det funkar just hos dig.

smellcaramell
1

#6 hos mig är det också relativt varmt i förrådet men höet håller utan problem när jag förvarar det så som jag skrivit i #4

lissora
0

Tack så hemskt mycket för tipsen! Blir att testa det vid nytt köp av bal! :)

[AnimeV4]
0

Håller tummarna!