Allergisk mot vissa marsvin?
Många frågar efter allergivänliga marsvin, så det är inte första gången detta tas upp, och svaret brukar vara "nej".
Jag är inte allergisk (kollat med läkare), men reagerar för ett nytt strävhårsmarsvin, en ras jag aldrig haft förr. Jag undrar om det beror på strävhåret/rasen eller individen.
Har någon annan känt skillnad på olika individer av samma ras? Vad gjorde ni då? Placerade marsvinet i nytt hem och era besvär upphörde?
Jag har badat marsvinet varje vecka, och senaste tiden med så kallat allergischampoo som ska minska antalet allergener - men inget resultat för min känslighet. Mina symptom är kli i halsen och hosta. Inget värre än det. Det kan i och för sig också beror på hö, men jag har aldrig reagerat på hö tidigare och är inte allergisk mot det.
Maken är allergisk mot en massa saker, men har ingen diagnostiserad marsvinsallergi. Han reagerar olika på olika marsvin. Vi har haft marsvin han inte kunnat ta i utan att få enorm klåda, och andra som han inte reagerat alls på. De flesta vi har haft har varit vanliga släthåriga, men vi har haft en teddy och ett virvelmarsvin också. Båda dessa tålde han hyfsat. Värst var en släthårig. Bäst var också en släthårig. Båda dessa bodde tillsammans, vilket gjorde det lite extra lustigt. Så, jag tror det har mer med individen än rasen att göra.