Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 880 ggr
Matildakk
0

Sjukdom kommer tillbaka

Har tre marsvinshonor, en av dom fick lunginflammation för två månader sedan. Hon fick antibiotika från veterinären och blev frisk. Hon var frisk i ca 2-3 veckor och sen kom lunginflammationen tillbaka igen. Hon fick antiobiotika igen och är nu frisk. Men nu börjar en av de andra honorna visa symptom på lunginflammation. Ska självklart ta henne till veterinären så hon får medicin med men är det någon som varit med om liknande? Sjukdomen kommer tillbaka hela tiden och jag fattar inte vad det är jag gör? Dom får extra c-vitamin i munnen varje dag, bra grönsaker, hö, bor i en stor ren bur utan drag osv. Börjar bli riktigt ledsen på att dom blir sjuka hela tiden och vill verkligen hitta problemet. Har frågat veterinären men dom säger att det kan hända att dom får det igen, men kanske har någon här en teori till varför lunginflammationen kommer tillbaka?

Ljungåsen
2

Stackars dig och stackars marsvinen. Det måste vara jättejobbigt. Läste på guinealynx att en anledning till återkommande luftvägsinfektioner kan vara hjärtproblem. Hjärtproblem är vanligare hos äldre marsvin. Det jag tror är mer troligt är att behandlingstiden har varit för kort. Om en luftvägsinfektion är väletablerad så kan det behövas betydligt längre tid med antibiotika. Om flickorna går tillsammans så kan de förstås smitta varandra, så de borde behandlas allihop samtidigt. http://www.guinealynx.info/uri.html