Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1828 ggr
Adi
1

anti parasite spot on!?

Hej! mina marsvin kliar jätte mycket nu för tiden och det har dom gjort innan. och då köppte vi nånting som heter Anti Parasite Spot On. och det hjälpte, men nu börjar dom klia igen och vi vet inte vart vi kan köpa eller beställa den, förra gången beställde vi den från ett annat land men jag undrar om ni vet nån affär eller eller nån affär på internet här i sverige som det finns o köpa dem.

Tack för svar!

Adi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den ser ut så här

redets
1

http://www.petplanet.co.uk/search_adv.asp?sp=ivermectin&NavSource=search

eller sök Ivermectin på ebay.co.uk

Men har dina djur Sellnic så hinner du kanske inte få hit medicinen innan det är försent så ta kontakt med veterinär så du får snabbare hjälp.

[AnimeV4]
1

Jag hoppas att du har tagit ditt marsvin och kanske även dess burkompis till veterinären för att fastställa att det faktiskt är parasitangrepp och inte svamp ex. Ringorm. Det kan även vara mjäll. Hur ser pälsen ut? Prickar? Kala fläckar? Sår? Nu verkade det ju vara parasiter, men du bör ändå åka in till veterinären och få recept på ex. Frontline som funkade väldigt bra på mina marsvin. Det är dumt att behandla själv om man inte vet vad det är.

Här är en bra länk: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/ohyra_per_symptom.html

Önskar lycka till och hoppas på uppdatering i tråden! :)

Adi
1

ok tack så mycket för alla svar! nej det är inte cellnic dom mår jätte bra bara att de kliar men det är inte farligt, tack igen för alla svar! #3 #2

[AnimeV4]
1

#4 Hur kan du veta det? Sellnic är marsvinsskabb som lever under huden och som jag fattat det kan det dröja innan vissa av marsvinen får symtom.

Ljungåsen
1

Det låter inte alls bra. Klåda hos marsvin är någonting som man verkligen ska ta på allvar, eftersom det kan vara marsvinsskabb - och obehandlad marsvinsskabb leder till att marsvinet dör en plågsam död. Skabb är väldigt vanligt, och kan ligga latent hos marsvinet utan att märkas. Sen kan det helt plötsligt bryta ut. Marsvinet behöver få komma till veterinären och få en diagnos. Om det kliar sig så mår det inte jättebra, det är snarare någonting som är jättefel.

nightmares
1

Ivermectin är receptbelagt i Sverige, så det går inte att köpa liknande produkter i Sverige utan recept från veterinär. Jag är inte helt säker på att jag tolkat lagstiftningen korrekt, men jag tror att det är lagligt att beställa över nätet från länder inom EU där det är receptfritt.

Säkrast är att gå till en veterinär, så får ni dessutom hjälp med att ställa en korrekt diagnos.