Hjälp! Sellnic?
Hej!
Jag arbetar i en djurbutik som enbart köper djur ifrån privata seriösa uppfödare. Vi väljer våra köpare och är mycket måna om våra djur.
För ca 4,5 månader sen så sålde vi ett marsvin, till en tjej. En månad efter hon köpt marsvinet så kom hon tillbaka med honom och vi behandlade han för Sellnic, och hon fick tillbaka honom frisk.
Igår kom hon till butiken och dumpade honom, helt mjällig och irriterad i pälsen och huden. Vad tror ni? Är det Sellnic igen eller något annat? Hon hade inga andra djur kom det fram. Kan han blivit smittad igen utan någon källa?
Självklart är veterinär bokad.
Med vänliga hälsningar
Emma
Med vänliga hälsningar
Emma
Med vänliga hälsningar
Emma
Stackars liten, det ser inte alls trevligt ut. Hoppas att tiden hos veterinären är snart så att han får hjälp. Sen tycker jag att det är hemskt att han levt ensam. Marsvin är flockdjur och ska leva i par eller grupp. Hur vet du att det var marsvinsskabb som han hade förra gången? Var han hos veterinären då också? Vilken behandling fick han? Skabb brukar inte kunna överleva utanför marsvinet i mer än tre veckor, men äggen kan klara sig längre än så, påstås det. Om det är skabb som kommit tillbaka, och han inte träffat några andra marsvin, så kan inte förra behandlingen ha tagit bort allting. http://www.guinealynx.info/mites.html
Håller med #4 Har ni behandlat honom rätt mot sellnick borde allt vara borta, även rester såsom ägg.
Använd stronghold att behandla marsvinet med och se om det försvinner efteråt!
Såg nu att jag kommenterar på fel sida! inte meningen.