Hur behandlar man diarré?
Upptäckte nyss att en liten hög bajs låg i mitten av buren så jag kollade lite närmre och upptäckte att den låg i en brun sörja, vilket jag förmodar är ett tecken på diarré. Hittills verkar marsvinet må bra men jag skulle verkligen uppskatta om jag fick några tips på behandling. Håller nu på att koka upp lite ris då jag läst att risavkok kan hjälpa men då är frågan hur jag ska få i dem det. Tack så mycket på förhand, hoppas att någon kan hjälpa.
Jag misstänker att det kan vara så att det jag trodde var diarré är kiss utblandat med bajset då jag nyss släppt ut dem på golvet och ingenting liknande kommer. Är ändå lite orolig och undrar om det finns något sätt att fastslå diarré eller inte.
Diarré kan bli allvarligt för ett marsvin om det inte behandlas. Hur gammalt är marsvinet? Vad äter det och vad har det fått att äta de senaste dygnen? Hur mår det nu? Sitter det stilla i ett hörn eller är det som vanligt? Äter? Dricker? Kissar? Bajsar?
Här är en bra artikel om diarré och förstoppning: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713b72b9cb462233052c13-diarr-och-forstoppning
Ur artikeln:
-Orsaken kan vara plötsligt foderbyte, bakterier, dåligt hö eller mediciner. Allvarlig diarré kan bero på infektion eller annan invärtes sjukdom. Även stress kan ge diarré.
Behandlingar:
"Arrowrot:
Ett gammalt och väldigt effektivt medel för att bli av med diarrén är arrowrot. Det kan du köpa i en välsorterad matbutik, och hittas i en glasburk bland de torra kryddorna. En liten mängd pulver blandas med vatten till en tjock, soppliknande konsistens. Marsvinet ska ha 1.5 ml av den utblandade vätskan morgon och kväll. Enklast ges det med hjälp av en plastspruta/pipett.
Risavkok: är ett ganska vanligt hjälpmedel vid diarré. Koka ris (rundkornigt är mest effektivt) som vanligt men spara avkoket och låt det svalna. Sedan kan du ge det till marsvinet.
Kaolinpulver kan också vara effektivt, men kanske svårare att få tag i än de två ovannämnda. Doseringen är en tesked (5 ml) i 1-1.5 ml vatten två gånger dagligen.
Lomme är den mest effektiva örten vid diarré. Det är ett utav de vanligaste ogräsen i Norden och finns i hela Sverige. Är det sommar och du har ett marsvin med diarré som har aptit är det utmärkt att plocka örten och ge. Normalt sett brukar den undvikas, eller smakas lite på, men marsvin med lös avföring har visat sig äta mycket mer av den och bli bättre utav det. Blåbär har också visat sig vara bra att ge då marsvin har diarré.
Vid diarré får marsvin ofta brist på kalium. En del av behovet kan ersättas genom att ge banan, om marsvinet fortfarande äter. Annars kan en kvarts 600-800 milligrams brustablett med kalium ges, under den tid då marsvinet har diarré. Vetegroddar och solrosfrön innehåller också bra med kalium, och kan blandas ihop till en gröt och ge marsvinen. "
Mina marsvin är 4 och ett halvt år gamla, och jag blev lite orolig då jag såg en hög bajs med en brun vätska runt omkring. Jag plockade upp dem och lät de sitta på golvet för att avgöra vem av dem som orsakade detta, men allt såg normalt ut, avföringen fast o.s.v. så jag lät de komma tillbaka till buren men fyllde vattenflaskan med risavkok för säkerhets skull.
Det mest troliga är att den där högen jag såg var ett resultat av marsvinet som suttit på samma ställe länge och kissat samt bajsat vilket sedan löst upp sig. Ingenting tyder på att de nu skulle ha diarré. Det ser bra ut i stjärten på de båda och den avföring som kommer nu ser helt okej ut. Om de nu skulle drabbats av diarré så varierar väl ändå inte utseendet på bajset, utan vätskan kommer väl ut hela tiden? Förlåt för att jag irriterar dig med frågor men jag tycker väldigt mycket om dem och vill inte göra någonting fel.
Tack för svar!
Frågor är absolut inte irriterande. Fråga på så mycket du bara orkar. Jag märker också att du är väldigt mån om marsvinen🌺
Då börjar de komma upp lite i ålder, med andra ord. Diarré kan bli väldigt farligt för främst yngre, äldre, dräktiga och sjuka djur då de är känsligare så det är viktigt att få bukt med detta.
Hur mycket brukar de dricka under ett dygn? Jag skulle även ge risavkok direkt i munnen för att vara säker på att de får i sig det. Mina marsvin är väldigt kräsna med smaker i vattnet och dricker då ingenting, så det skulle aldrig funka för dem. Se till att ge väldigt lite i taget (kanske bara 0,1 ml åt gången) så att de inte sätter i halsen/får ner vätska i lungorna.
Är högen där ett hus stått/står? Marsvin är som känt lite lata och bajsar och kissar där de står/ligger. Om det var en väldigt vattning vätska kan det ha varit diarré eller kiss, som du trodde. Var det däremot en sörja är det helt klart diarré. Det behöver inte nödvändigtvis komma ofta om de har diarré, men de behöver gissningsvis bajsa oftare och det är därför bidragande till att det är så stor risk för vätskebrist.
Det kan ha varit något tillfälligt de hade också, eftersom de ser fina ut där bak, men jag tycker att du ska ge risavkok/vätska + extra c-vitamin iallafall idag och hålla noga koll.
Är de aktiva som vanligt och äter hö? Glöm inte att kolla på tänderna! Om tänderna inte är som de ska kan de sitta och plocka med höet och låtsasäta, så kolla så att de verkligen äter.
Hur går det?