Knöl på magen:(
Hej,mitt marsvin har får en knöl på magen. Vet inte vad det är men har googlat runt lite men inget stämmer på hur hennes är typ..Den är inte stor alls 3-4mm kanske. I övrigt är hon väldigt pigg och äter och dricker. Nån som vet vad det är och borde jag gå med henne till veterinären ??
Här finns lite info om olika sorters knölar på marsvin. http://www.guinealynx.info/lumps.html Om du inte vet vad det är så vet du ju inte om det är ofarligt. Jag skulle rekommendera ett besök hos veterinären.
Känns den hård och påminner som en ärta eller är den mjuk? Sitter den fast eller går den att flytta på och greppa? Finns det päls på den? Är huden färgad svart eller på något annat vis? Det är ingen spene?
Den är mjuk och går att flytta,det sitter päls på den och hudfärgen är ljus. Nae den sitter innanför skinnet och sticker inte ut.
Min ena hane hade också en sån och han blev aldrig besvärad. När han blev äldre blev det som små knölar inuti den större och det var säkert någon slags juvertumör trodde Marianne Tornvall.
Aldrig besvärad under hela sitt liv, trots det. Däremot hade han en hård knöl stor som en pingisboll på bakbenet. Området blev pälslöst och huden blev svartfläckig. Den opererades bort och efteråt fanns inte minsta antydan till att den varit där!
Sitter denna knölen vid juvret eller är den högre upp på magen? Det låter inte som om det är någon fara, men håll koll och känn på den dagligen. Växer den fort eller fäster sig kan det behöva åtgärdas, framförallt om marsvinet störs av den.
Den sitter ganska högt upp i mitten
Det är inte bara naveln? Ser ut som en fästing.
Den syns nästan inte alls men man känner den väl
Där hade min hane också en liten knöl. Han hade ett par stycken, men var aldrig besvärad förutom av den stora som opererades bort. Jag tycker bara att du ska hålla koll och kontakta veterinär om den växer mycket/börjar se konstig ut/besvärar marsvinet.
#6 Det man ser längre ner på marsvinet är en spene. Både honor och hanar har det :)
Tack för hjälpen,ska hålla koll om den växer eller om hon besväras av den :)
Bra! Önskar lycka till! Bara att höra av dig om det är något du funderar på 😃
#9. Jo det vet jag. Vad jag syftade på var att många hittar naveln på ett marsvin och inte förstår vad det är för något.
#12 Okej! Jag har faktiskt aldrig sett någon navel på ett marsvin😐