Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1895 ggr
Fruktzallad
0

10 frågor om marsvin

Jag funderar på att skaffa marsvin till mig och familjen men jag har aldrig ägt något förut så det vore jättesnällt om ni som är vana ägare kunde svara på lite frågor. :-)

1. Kan man få marsvin att bli rumsrena som kaniner kan bli?

2. Luktar marsvin mycket även om man städar buren ordentligt 1-2 ggr i veckan?

3. Hur funkar marsvin tillsammans med hundar eller katter? 

4. Om man vill ha ett marsvin som är jättesnällt, lugnt och gosigt, ska man då köpa dem som små av uppfödare och låta dem växa in i ens familj - eller kan man köpa äldre omplaceringar och få dem lika gosiga?

5. Fäller marsvin? Ja menar om man har ett långhårigt och det springer ute eller man klappar det i knät. Syns det på golvet eller byxorna som efter en katt?

6. Om man har två marsvin och de ska få i sig c-vitamin, hur mycket färskfoder är det på en dag ungefär? En paprika? En halv paprika? 1/4 paprika?

7. Sprätter marsvin ur spån och hö ur buren eller stannar det kvar där inne så länge de inte hopper in och ut?

8. Hur länge ska de vara utanför buren per dag som ett minimum för att få motion och må bra?

9.  Vad är det sämsta med att ha marsvin?

10. Vad är det bästa med att ha marsvin?

Tack på förhand! :-)

Fridaaaa
1

1. Väldigt svårt. Nästinpå omöjligt skulle jag säga.
2.  Nej jag tycker inte det
3. Jag har hundar och katter, fungerar superbra. Beror på individerna samt såklart aldrig ha ensamma tillsammans
4.  Marsvin ska bo minst 2. Jag rekommenderar bra uppfödare men även omplaceringar 
5. Varken mina katter eller marsvin märks det så mycket av :)
6.  Jag ögonmåttar. Krävs inga större mängder :) Svårt att säga tex kring paprika då de kan skilja sig mycket i storlek osv
7. De kan sprätta ut ja
8. Beror på storleken på buren osv. Mina är inte utanför dagligen men de har stor bur. Mina gillar inte att röra på sig så myckt i hagen heller
9.  Att de är svåra att få rumsrena
10. Ganska lättskötta, kräver inga jäteplatser, kosten finns att få tag på överallt stort sätt, inte dyra per månad, deras goa prat mm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emblems
1

1. Att få marsvin att bli rumsrena är väldigt väldigt svårt. Har man buren på golvet så de kan klara av att hoppa in själv kan man ha tur att de hoppar in i buren för att göra större behov, men en liten kissfläck och några små bajspluppar kommer så gott som alltid att förekomma på golvet eller i knät. 2. Städar man buren 2 ggr i veckan luktar det absolut ingenting mer än spån och hö :) 3. Det beror helt på hunden och katten vilken respekt de visar för mattes/husses små kuttrande ägodelar 4. Två yngre marsvin eller två äldre omplaceringar spelar ingen större roll. Allt handlar om hantering och vad de är vana vid från innan 5. Klappar man dem i knät kan de fälla lite 6. Marsvin ska alltid vara två eller fler, det är det lag på. Det dagliga behovet av c-vitamin är väldigt litet och uppfylls snabbt genom bara en liten paprikabit. Djuraffärerna försöker alltid med att sälja på kunderna c-vitamin-droppar eller tabletter att lösa upp i vattenflaskan, men det är som att kasta pengarna i sjön. C-vitamin ska ges via färska grönsaker 7. Japp de sprätter :P 8. Helst 30 min golvtid varje dag 9. Det sämsta med marsvin är allt bajs. Aldrig varit med om ett djur som skiter så kopiöst mycket i förhållande till sin lilla kroppsstorlek. Riktiga små bajsmaskiner 10. Men det absolut bästa med marsvin är att de hela tider kuttrar och småsnackar, antingen med varandra eller med er familjemedlemar. De lär sig rutiner och de lär sig framförallt hur kylskåpsdörren där alla godsaker befinner sig låter, och då sätter maravinslarmet igång 😜

polka grisen 7
0

1. Ja, det går! Jag brukar lägga kissat spån och bajs i en hörntoalet. 2. Nej 3. Fungerar jätte bra. 4. Skulle nog köpa ifrån omplacering, då är dom oftast lite lugnare. 5. Långhåriga fäller inte överhuvudtaget men korthåriga fäller lite, jag kan inget om strävhåriga dock. 6. Ge färska grönsaker varje dag i måttlig mängd, finns massa inlägg om det på iFokus. 7. Stannar kvar i buren om man inte har en alldeles för låg bur. 8. Minst 30 minuter varje dag. 9. Att man måste vara tyst när man ska gå till kylskåpet ;D 10. Att dom är så mysiga.

Fridaaaa
0

#3 Långhåriga kan visst fälla.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fruktzallad
0

Tack för alla svar! <3

Finns det någon här som haft hamster, gerbil eller kanin så man kan jämföra marsvin med dem? Kanske en dum fråga men för mig som inte ägt ett marsvin så undrar jag en massa. :) Jag har nu hund, gerbil och tills för några dagar sen en guldhamster. Men jag har även haft kanin och katt för flera år sen.

Vad tillhör virvelmarsvin för sort? Är de släthåriga med långt hår? Måste man klippa virvel eller är det bara den andra sorten som är extremt långt hår som man klipper om man inte ställer ut? Måste man borsta en virvel noga så det inte blir tovor?

[Sandi92]
0

1. Det är nog nästintill omöjligt.

2. Nej, det tycker jag inte.

3. Det beror på hunden/katten.

4. Jag har erfarenhet av båda delar. Våra första två marsvin köpte vi när dom var små och dom blev extremt tama och sociala. Vi köpte sen även två äldre marsvin och de blev aldrig lika tama som de första. Men det beror nog på hur mycket den förra ägaren har hanterat dem.

5. Mina marsvin brukade fälla i perioder. Ibland var det riktigt mycket, så man blev helt full av hår efter att ha haft dem i knäet, ibland knappt ingenting.

6. Kommer inte riktigt ihåg det. Var ett tag sen jag hade marsvin nu.

7. De sprätter en del, ja.

8. En timme minst, tycker jag.

9. Att de så lätt blir sjuka. Våra var sjuka nästan hela tiden trots att vi skötte dem exemplariskt.

10. Att de är underbara, snälla, gosiga och sociala djur om man har tålamodet att göra dem tama.