Inavel?
Jag har hittat Wilmas stamtavla på nätet och jag tycker det är väldigt mycket inavel i den. Hur vanligt är det att man som uppfödare sysslar med inavel, varför gör man det och vilka konsekvenser kan det få?
Jag vill inte lägga ut länken till sidan här, men om du är intresserad av att kolla på den så kan du få adressen igenom pm.
Hanna

Låter ju inte bra med inavel ?! Fast sen e jag ingen uppfödare och vågar inte säga för mycket :) Men det låter inte spec bra med inavel ..
Det är lite olika från uppfödare till uppfödare men flera av de duktigaste använder kontrollerad inavel. Det är en väldigt bra avelsmetod. Grejen med inavel/linjeavel är att om djuren man avlar på är mycket bra och friska så är det en hur bra metod som helst för då förstärker man de bra anlagen. Problemet är att alla anlag förstärks, även de dåliga. Så rätt använt är inavel väldigt bra medan fel använt är det absolut inte bra.
Men man kan absolut inte jämföra inavel på smådjur med inavel på människor. Vi bär på mycket, mycket mer sjukdomsgener som kommer fram om det blir inavel.
#1 - Det var vad jag tyckte också. Men jag tycker Ida verkar ha kolla på detta och det hon säger verkar ju vettigt så ^^
#2 - Okej. Jag vet ju inte någonting om uppfödaren eller så och kan ju inte säga vad syftet med deras inavel/ linjeavel är. Jag blev bara förvånad över att det var så många namn som dök upp om och om igen i stamtavlan…
Hanna
**Sa dom du köpte henne av att de e innavel ? :O
**
Om man bara har tillräckligt mycket info om en stam och letar bakåt tillräckligt många generationer kommer man se att alla rasdjur har linjeavel bakåt mer eller mindre. Ingen av våra raser hade kunnat komma till om man inte hade linjeavlat.
#4 - Nej det gjorde hon inte. Och jag tycker inte det är värst viktigt, Wilma är en glad (ganska rädd) flicka och jag har inga tankar på att avla vidare på henne. Det var bara det att jag började fundera när jag såg hennes stamtavla.
#5 - Jo, det är klart. Så är det ju även med oss människor.
Men idag borde man väl inte behöva linjeavla, inte så extremt iaf. och inte så länge det är en så hyfsat vanlig färg och ras det handlar om?
Hanna