Att få marsvinen lugnare
Hej. Vi utökade vår familj med två fina marsvinshanar på 10 månader för ca två veckor sedan. Det går framåt. De är inte alls lika skygga och de kommer nu fram o stannar kvar när vi öppnar buren o ger de godsaker. Men så fort vi försöker klappa dem springer de in i sitt hus. Att ta upp dem nu är en omöjlighet utan att lyfta på huset som vi ej gjort mer än när vi har bytt buren. Husen är ju deras trygghet så jag vill helst inte röra det. Klurar ändå…är det rätt som vi gör att inte ta upp dem eller är det bättre att ta upp dem oftare trots att vi då måste ta bort huset för att komma åt dem. Den tidigare familjen sa att de brukade gilla att ligga på axeln o sa att de var keliga. Det har ändå blivit stor skillnad sen de kom för de var jätteskygga första veckan, så hur ska vi göra med att lyfta upp dem. Kloka råd tas tacksamt emot.
Enligt min erfarenhet så måste man i början ta upp marsvinen mot deras vilja, för annars lär de sig aldrig att det inte är farligt. Att springa och gömma sig i husen slutar vissa marsvin aldrig med, trots att de blivit tama och är bekväma när de väl är i famnen. Det är deras instinkt att gömma sig, särskilt om man tar dem ovanifrån. Så mitt tips är att hantera dem så mycket som möjligt även om de försöker springa undan. Jag gjorde själv så med mina två första marsvin och de blev väldigt tama, gosiga och orädda. Mina två sista marsvin köpte jag som vuxna och de blev aldrig lika tama pga att förra ägaren inte hade hanterat dem så mycket.
Jag håller med om vad #1 skriver. Det bästa är att börja plocka upp dem. Ta bort huset och försök sedan skopa upp dem i händerna. Det viktigaste är att inte börja jaga runt dem i buren när de ska upp, utan att röra sig sakta så att man får tag i dem på en gång. Långsamma rörelser triggar inte flyktbeteendet på samma vis.
Jag har haft marsvin i många år och de har alla varit omplaceringar. De flesta har varit misskötta och ohanterade innan, men de har blivit tama allihopa.
Exempel: Om vi säger att man bara tar upp marsvinen om nödvändigt, dvs för tråkigheter som kloklippning lär de sig att "Fy tusan! Att bli buren är ju bara kloklippning och annat otäckt!". Samma sak om man alltid lyfter dem när man kommer in.
Jag hade en hane som aldrig gick att röra när han var i buren, men i slutändan gick det bra att klappa honom på huvudet när han satt där. Det är väldigt lätt att bara gå fram, ge en godsak, klappa lite på huvudet eller bara prata lite.
Jag tror att ni redan myser med dem i famnen - fortsätt med det och ge mutor så ska ni se att det löser sig 🙂
Stort tack till er för era råd. Då ska vi börja lyfta dem idag, ungarna blir nog överlyckliga över det. Jag var lite rädd för att det skulle bli motsatt effekt om vi börjar lyfta husen och stressa dem, nu när de väl har börjat äta ur handen och vara trygga med det. Men jag kände också att det stod väldigt stilla för så fort vi gör minsta lilla närmande till att klappa dem så flyr de in i sitt hus. Det här blir nog bra! :)
Ha de gott.