Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 735 ggr
Myran82
0

Två hanar tillsammans?

Vi planerar för marsvin och har fastnat för två stycken vi har tittat på. Dock är det två hanar. Måste man kastrera dem om de ska leva tillsammans? De är syskon och i dagsläget 8 veckor. Uppfödaren säger att det inte är några problem men en vän säger tvärtom Tack för hjälpen.

Ljungåsen
1

Man kan mycket väl ha två okastrerade hanar tillsammans.  Däremot så ökar chansen att de håller sams om det finns en åldersskillnad mellan hanarna på åtminstone ett år. Då kommer de inte i puberteten samtidigt,  och det är hela tiden klart vem som är dominant. 

Med två jämngamla ungar kommer det säkert gå bra i början,  men kan bli ett riktigt elände när puberteten kommer och rangordningen ska sättas.  Det kan också gå jättebra,  om pojkarna tillhör de marsvin som inte är så hormonstyrda. Man kan inte veta i förväg om det fungerar i längden. 

Om ni vill ha pojkar skulle jag rekommendera en vuxen och en unge,  helt enkelt för att det har störst chans att fungera även på sikt.

[AnimeV4]
1

Jag köpte två hanar som var 6-7 veckor gamla. När de blev könsmogna vid ca 10 veckor var det en hel del tjafs och gnabb, men de blev jätteledsna när jag särade på dem. Det var dock aldrig några allvarliga bråk, så de kunde gå tillsammans. Smågnabb är vanligt med hanar. Gillar du de hanarna tycker jag att du ska köpa dem, men var då beredd på att du får sära dem om de slåss på liv och död. Är det en duktig uppfödare, lyssna på denne och inte kompisen🙂

Stenerosa
1

Hej! Jag har två hanar. Halvbröder och den ena är 2 veckor äldre. Och dom älskar varandra!! Men visst kivas dom ibland men det är ingenting att ens tänka på, jag tror det har varit för dom är tonåringar typ, busar upp varandra men sen sover dom ihop och särar jag på dom, som när den ena var lite sjuk, då stod dom och gosade genom gallret och pratade på avstånd med varandra! :) min uppfödare sa att det var lättare att ha två hanar om en senare skulle gå bort för det var lättare/mindre problem/bråk med en äldre herre och släppa in en yngre herre än en äldre dam och släppa in en yngre dam. Jag tror du ska lita på din uppfödare! :-) Det du hetat UTAN PROBLEM för oss iaf! :D