Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 584 ggr
[lillelull]
0

Marsvin eller kanin?

Nu har jag lagt in denna fråga både i kanin å marsvin i hopp om att få lite tankar å erfanheter/ tips å råd/ Jag har tidigare haft både marsvin och kanin. Men inte haft något av de på över 10 år. Så marsvin eller kanin? Hur mycket pengar lägger ni på era respektive djur i månaden ca? (Förutom inköp av djur hos uppfödare) Vad tycker ni är roligast/ trevligast? Vilka raser av kanin rekommenderad ni då jag bor i en relativt liten lägenhet på va 35 kvm.. Jag tycker inte heller om att lämna mina djur ensama över natten men har varit tvungen att göra de med hamstern en natt då och då men har alltid med mig katten ( då han är lite som en hund, åker gärna bil och följer med utan problem) Tycker ni det känns mer " ok" att lämna två marsvin hemma över några timmar än en ensam kanin? Jag tycler som sagt inte om att lämna något djur ensamt hemma såklart men om man nu måste och skulle tänka sig den situationen. Och ja jag vet inte ritkigt mer vad jag vill fråga men ja.. tips råd? Känner ni att kaniner mår bätte utomhus än inne? Vet att de råder en hel delade meningar kring detta ämne också. Såklart tänkte jag ha den lös om det skulle vara en kanin med öppen bur/ kompostgaller bygge. Jag har inga barn så det är bara jag men jag har en katt i hemmet och en liten hamster men han är inget problem i frågan eg. Utan mera kanske katten då. Har ni märkt att katter går ihop mer med marsvin eller kanin? Förstår såklart att de är individuellt. Min nuvarande katt är 3 år gammal och har bara varit inne. Och han är intressrad av att titta på hamstern en hel del men attackerar inte den så han skulle inte vara ett problem ur den synpunkten tror jag. Rörigt inlägg här men ja. Hoppas någon vill dela med sig/svara och ge tips och råd. Jag har kikat in på uppfödare av både marsvin ( ras spelar här inte så stor roll då jag gillar alla olika raser och är van vid mycket pälsvård) och dvärgvädur samt lejonhuvad kanin. Samt, vad tycker ni om lukten av de olika djuren? Kaniner har ju ev lättare att bli rumsrena tänker jag.. än marsvin. Dock så får man såklart städa och hålla rent till båda. Ur hälsoaspekter, är kaniner överlag ett djur som är friskare än marsvin? eller tvärtom?