Kanin eller Marsvin?
Hej!
Jag har tänkt skaffa ett till djur i sommar och mitt intresse har riktats mot kanin och marsvin. Jag har ganska svårt att bestämma mig och skulle därför behöva eran hjälp, Vilken art tycker ni är "bäst" och varför? Frågan ställs både här och på Kanin iFokus för att få fler perspektiv :)
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare
Beror lite på vad du är för människa tror jag. Vi skaffade våra första marsvin i somras, nu är de fyra. Helt underbart mysiga djur som inte kräver så mycket för att vara lyckliga säger jag - bra för barn då de inte är så skuttiga. Våra bor i omgjorda billy bokhyllor och är busiga och leker, "burarna" är stora men däremot har de inte jättemycket löstid på golvet men barnen pysslar dock med dem varje dag och kammar dem och ibland är de lösa i hallen. I sommar ska de få utegångshage men dock finns det mycket rovdjur här där vi har flyttat (både varg, lo, räv, diverse mårddjur och rovfåglar stryker i princip dagligen runt huset) så riktigt hur vi ska lösa det vet vi inte än. Marsvinen pratar ju en hel del också vilket ger en del sällskap även om de jag har aldrig skulle få för sig att komma fram om de till exempel var lösa.
Kaninen som barnen har är en korsning mellan dvärgvädur och lejonhuvad. Han är nog, ärligt talat, det bästa djur vi har kunnat skaffa, med honom behövs ingen hund i huset. Är oftast lös i huset, rumsren, kommer när man ropar, puffar på en när han vill bli kliad… Om alla kaniner var som han hade jag inte tvekat att skaffa tio till.
Vi har också en gotlandskanin som bor ute, han är dock lite mer avvaktande för vi inte håller på med honom på samma sätt, men trevlig även han. Jag har svårt att välja bort något av våra djur, jag tycker helt enkelt kanin och marsvin är trevliga på olika sätt. Kaninen kan man ju ha ensam om det är så, det får man inte enligt lag med marsvin, kan ju vara något att betänka också…
Ja, verkligen svårt val. Jag hade helt velat ha både och.
Jag älskar de små söta ljuden som marsvinen ger ifrån sig.
Hade en speciell kille som bodde ensam större delen av hans liv då han inte accepterade att bo med någon artsfrände vilket är ganska ovanligt men han hade iofs ett väldigt speciellt liv då han hade tagit sig an två kattungar och hade dom i sin bur och de försökte amma på honom och han tvättade och plockade på dom som de vore hans barn.. det var väldigt fint och otroligt ovanligt kunde jag tycka,
Vi hittade dessa kattungarna övergivna i en buske utanför huset där vi bodde för många år sen, kattmamman hittades påkörd utanför huset och en granne tog sig an en av de och vi tog in två och de var väldigt illa däran för de vara bara en vecka gamla men vi tog då in de och han och han var helt lösgående då och tog direkt på sig rollen som "mamma".
Så han hade iaf två kattkompisar, och var väldigt nöjd med de.
Han gjorde alltid ljud ifrån sig så fort man öppnade kylen och kom direkt fram och började pipa oavsett hur tyst man än försökte öppna kylen och umgicks glatt med katterna och gick in och ut ur sin bur fritt i hela köket och han var rumsren också, gjorde bara ifrån sig i buren.
När katterna växte upp så tog de hand om sin lilla "mamma" marsvin, tvättade honom och och försökte trycka sig in i hans bur och sova tillsammans och sen när han fick en marsvins vän så accepterade varken katterna eller han denna kompisen oavsett hur vi än försökte och då fick han trots att lagen säger att de inte ska bo ensama så fick han bo ensam.. Men detta var ju ett väldigt speciellt fall..
Det var väldigt fint att se katterna vara så snälla och fina mot honom som de då trodde var deras mamma även när det var fullvuxna stora katter.
:)
Men jag hade såklart ALDRIG haft ett marsvin ensamt annars men det var ett speciellt fall..
Så två stycken minst är min tanke då :)
Men ja … åh kanin eller marsvin båda två så underbara djur..🌺
Båda två är min personliga åsikt :) Har en kanin hona som är otroligt till given och underbar som älskar att mysa o springa som hon har en raket i rumpan ;). Medans marsvins killarna älskar att få hälsa på henne speciellt en liten kille som heter Hampus:). Sen är marsvin mysiga på alla sätt o lika så kanin :) Det beror på helt enkelt vad du känner för !.