(K) 15/2 Avlidna djur
Jag är intresserad av taxidermi (konsten att bevara & stoppa upp djur).
För att utveckla min kunskap och hantverk (är nybörjare) så behöver jag öva på faktiska djur.
Och då jag inte på något vis står bakom att döda djur för pälsens skull söker jag därför avlidna djur av naturliga orsaker.Jag ber er att ha överseende med detta inlägg. Vill inte vara respektlös! Jag är själv djurvän och skulle aldrig skada ett djur med flit.
Så om du ser livet som mig (att när man väl är död, är kroppen i fråga material bara), så skicka gärna ett PM.
Jag respekterar helt om ni värderar husdjuren efter döden och vill begrava eller kremera.
Men hur ska folk i så fall skicka djuren till dig? Jag har två döda gerbiler som jag inte kan begrava förrän om ett halvår (flera meter snö här där jag bor) men jag vet att vi bor väldigt långt ifrån varandra.
Men det låter väldigt intressant!
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag hade nog sonika stoppat ner dem i dubbla plastpåsar och skickat i ett såntdär grönt kuvert från posten :)
Det gör mig inget om de råkar ruttna en aning på posten då skinnen ändå kommer garvas med alun och salt (så eventuella bakterier försvinner).
Jag bor för övrigt i Lund, men kan hämta upp i exempelvis Landskrona vid intresse.
#2 Ja jag kan ju fundera på det, är det svårt att stoppa upp små djur som gerbiler?
Och mina gerbiler är ju helt frusna, de ruttnar väl inte då? Det känns ju lite smått hemskt att prata om, men jag själv ser inget direkt fel i det 🙂
// Linah
Gerbilsidan
Jag har aldrig provat med en gerbil, utan har än så länge stoppat upp två möss, flått 6 möss och 1 råtta som ligger i frysen, och behandlat kaninskinn.
Men då mössen jag gjort är mindre än gerbiler borde de rimligen vara något enklare :)
De hinner i regel tina på posten. Jag fick hem tre kaninskinn här om veckan från en snäll kvinna, och de hann ruttna i påsen. Luktade rätt äckligt när jag öppnade påsen, men det påverkade inte skinnen!
Bör de inte saltas? För annars lossnar ju håren från skinnet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Ska de då saltas före man skickar dem eller då de kommer fram?
// Linah
Gerbilsidan
#6 Alltså, jag har ju bara hållit på med skinn från slakt och de saltar man direkt efter slakten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
De jag fick hem på posten var bara frusna direkt efter slakt, sen stoppade i påsar och skickade.
För min del går det lika bra att salta och skicka som att inte salta :) Det är övningsobjekt nu i början, så släpper pälsen en aning är det ok.
Intressant att du håller på med detta :) Får man fråga hur du kommit in på denna hobby/ intresse TS?
Ända sen jag var liten och hittade en uppstoppad stare hos gammelmorfar har jag varit som förälskad. I djur över lag då, såklart, men levande sådana kan ju vara svårt att ha hemma :) Framförallt i lägenhet. Taxidermi är ett sätt för mig att återskapa någon slags gnista som var förlorad hos djuret i fråga.
Såg för ett år sen en soft mounted kanin på deviantart.
Se själv så söt! Och floppig, som en mjukiskanin.
http://img02.deviantart.net/bbcc/i/2012/287/5/8/1st_soft_mount_bunny_by_deerfishtaxidermy-d5hr6qb.jpg
#10 Oj den var söt,ser levande ut.
Har du inga djur alls nu? Man kan ha djur i lägenhet också :)
Jodå :) Jag har 16 ödlor (tror jag?), en groda, tre katter, tre afrikanska pygmémöss och akvarium.
Men fler pälsdjur får vi helt enkelt inte plats med :) Exempelvis kanin, råttor, möss etc. I framtiden är planen att skaffa köttkaniner, kycklingar osv och ha vår egen självförsörjande gård.
#11 Aha ja de låter som de räcker gott och väl :)
Tänker i framtiden om du blir riktigt duktig / eller kanske redan är det, kommer du då att stoppa upp djur åt folk på begäran? Som kanske vill ha sitt djur uppstoppat och ha hemma?
Absolut :) Det var tanken. Att antingen gå en distanskurs och få licens, alternativt att "bara" göra husdjur som inte är reglerade av lagen.
Det finns ju inte vad jag vet någon vettig sådan i landet, trots efterfrågan.