3 hanar i samma ålder tillsammans?
Hej alla! Jag har två marsvinshanar som är från samma kull och är födda i början av september och blir snart 6 månader gamla. Dom har tjafsat lite och visat dominas mot varandra men det har inte varit några större bråk och de trivs tillsammans. Eftersom jag och min kille har kelat med dom mycket så har de blivit väldigt tama. Bland annat så kuttrar de mycket när vi kelar med dom, sträcker ut sig, lägger sig och vilar på ens mage när vi håller i dom osv. Vi släpper också ut dom i köket där de får springa runt mycket och utforska, båda är väldigt nyfikna :)
När vi köpte dom så var det tre marsvin från samma kull men vi valde att enbart köpa två av dom. Nu har vi börjat fundera på att även köpa den tredje (som fortfarande finns kvar). Men vi är oroliga att det inte ska fungera. Vad tror ni?
Jag har läst och hört olika saker från olika personer och hemsidor. Har dock läst och hört mest sammansättning av hanar i olika åldrar, detta skulle alltså bli en sammansättning av exakt jämngamla hanar.
Om vi köper en tredje så tänker vi köpa en större bur. Just nu har marsvinen en Ferplats Casita 120 smådjurbur med måtten L119 x B58 x H61 cm.
Att sätta in en tredje hane till två sexmånaders skulle jag betrakta som ett högriskprojekt. De pojkar du har är knappt inne i puberteten, så den värsta perioden (alltså den med högst risk för bråk) ligger framför er.
Att bara ha två jämngamla tonåringar kan bli jobbigt nog.
Tack för ditt svar! :) Jag trodde att mina små hade varit förbi sin värsta tonårsperiod eftersom jag läste att det når den tidigt samt att vi upplevde att de bråkade mer innan och nu lugnat ner sig men då har vi den värsta perioden framför oss alltså xD
#2 Jo, hanar kan börja tjafsa tidigt, men de kan också hålla på länge. Vanligtvis brukar det lugna sig kring ettårsåldern, men jag har haft killar som hållit på bra mycket längre än så. Nuvarande terroristen lugnade ner sig vid ett och ett halvt.
Hanar fungerar tyvärr sällan om de är över 2 st så hade inte chansat oavsett ålder :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.