Ihopsläpp med aggressiv hona
Behöver alla tips och råd jag kan få angående att släppa ihop en extremt bråkig hona med andra grisar. Har en hona här hemma som sitter ensam sen före jul då hon inte fungerar med andra grisar. Hon biter och jagar dem. Utmanar dem och hoppar på utan anledning. Hon fick bo med en yngre kastrerad hane som hon lyckades trycka ner ordentligt. Så fort hon visade sig började han springa i panik till slut. Nu är det såhär att jag lyckats få tag i en äldre och mycket erfaren kastrat som gått med lika bråkiga honor tidigare. Men dem har varit i samma storlek som honom, min hona är större tror ni det har någon betydelse? Känns som att det här är sista chansen att försöka få henne att passa in :( Hur bör jag gå tillväga? Tanken är att honan ska gå med kastraten och 4 honor till, bör kastraten få gå med dem snälla honorna först ett par dagar innan jag släpper in den bråkiga?
MVH Erika :)
Jag skulle börja med ett veterinärbesök för att utesluta smärta! Hur gammal är hon? Hur stor är buren? Vad ingår i inredningen? Bottenmaterial? Hur mycket golvtid får hon?
Jag skulle parat ihop kastraten med den bråkiga honan först (gissar att hon är dominant?). Eragons skriver en del om hur man sätter ihop en flock. http://www.eragons.se/skötsel/relationer-15393955 Precis som #1 skriver kan det vara klokt att börja med ett veterinärbesök, för att utesluta smärta eller hormonproblem hos din bråkiga hona.