Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 862 ggr
Blomman5051
0

Fleece i buren?

Hej!

jag har två marsvin på två år. Jag har alltid använt kutterspån till dem i buren men har kännt på senaste att det dammar mycket, jag får ont när jag andas och dem känner sig lite besvärade av det. Jag funderar därför på att ha flecce i buren. 

Ska man  ha något under fleecen som suger upp om dem skulle kissa på det och hur gör man så det inte blir så hård för dem att gå på det?

Sen är det dessutom en tvåvåningsbur så tips på vad jag kan ha där uppe som bädd då jag inte vill ha fleece där också?

Ljungåsen
0

Vi kör med en kombination av hampaströ och easyströ i buren. Hampaströt dammar nästan inte alls och suger upp jättebra. Easyströ dammar mer än hampaströ, men inte alls lika mycket som kutterspån och är mjukt och trevligt för tassarna. Om du ska ha fleece i buren så får du ha någonting som suger upp under fleecen. Och vara beredd på att städa ofta för det luktar lätt.

[AnimeV4]
0

Av de underlag jag testat har jag tyckt att samtliga dammar, mer eller mindre. Om det besvärar både dig och marsvinen tror jag att torv eller halmpellets skulle funka, då båda går att vattna så att det dammar mindre. Jag har haft halmpellets som jag vattnat, men torv har jag inte vattnat än. Jag ska göra det när jag köper det nästa gång.

Fleece är bara lagligt på 50/50 av buren och det är inte alls ett hygieniskt underlag då marsvin bajsar och kissar så mycket. Lite krångligt att byta varje dag (flera gånger med en liten bur) och mycket ammoniak och säkert skadade tassar.

Här är en bra artikel om just underlag: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d712ee0b9cb46221d0450de-bottenunderlag-till-marsvinsburar

[Gnagare2]
0

Jag använde fleece ett tag,men tröttnade och gick tillbaka till kutterspån. Det blev alldeles för mycket tvätt av dessa filtar. Jag hade inte tid att göra annat än att slänga i och ur tvätt i tvättmaskinen  minns jag.

Rheen
0

Jag använder mig av fleece, har tidningar under den. Då man använder fleece är det viktigt att marsvinens bajs alltid sopas upp åtminstone en gång per dag, själv brukar jag krafsa ihop det mesta två till fyra gånger per dag. Deras kiss suger tidningarna under fleecen upp, och de i hörnen (där grisarna kissar mest) brukar jag byta ut när de inte klarar av deras jobb längre. Lukten är inget större problem för mig; så länge jag städar ordentligt. Jag byter ut hela fleecefilten en gång per 1-2 veckor, först då börjar det lukta. Jag använder mig oftast av fleece, men ska troligtvis byta till spån nu till nästa städning. Då R&D har fått tycke för det här att leka mullvadar, de gräver sig under fleecen och skapar gångar där de sover, haha. Ganska svårt att städa hos dem då, så de ska få skippa gångrävandet och få ha spån ett tag nu.

~ Rheen.

Blomman5051
0

Jag tror jag kör på hampaströ och easyströ då det låter som någonting för mig!

Vart får man tag på dess saker?

Fridaaaa
0

#5 Hampa finns på granngården, heter lättströ där
Easyströ finns hos vissa svenskafoderåterförsäljare :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Blomman5051
0

Undrar om man kan göra en blandning av toa lätt och kutterspån då det kommer damma mindre.