Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 854 ggr
LindaH96
0

bråkande marsvin

Hej! Har mina två marsvinshanar som har bott hos oss i ca 3 månader nu. Dock bråkar dom fortfarande och går inte ihop. Vi har en 120 bur och de får rikligt med mat varje dag. Någon som vet vad detta beror på? Bör vi sära på dom eller sälja en av dom? Tacksam för svar!

Ljungåsen
0

Hur gamla är pojkarna? En 120-bur fungerar oftast fint för ett par vuxna, stabila hanar men brukar vara alldeles för liten för två tonårsmarsvin fulla med hormoner. Här finns lite goda råd på vad man kan göra. Att dela på dem bör vara sistahandsalternativet. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/

Marr
0

Men man kastrerar ju även marsvin. Om dom ej blivit för gamla ännu så är ju det ett alternativ om dom inte ska gå i avel. Det kan ju bli bättre då och är värt att prova om dom endast ska vara till sällskap…

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

LindaH96
0

Ja de ska enbart vara i sällskap. De är ca 5 månader nu. Pratade med veterinär om situationen men de tyckte inte kastrering vore lösningen på problemet plus att man helst inte ska söva ner marsvin pga riskerna.. vet inte hur vi gör med problemet

Ljungåsen
1

#3 Om de är fem månader så är de i början av puberteten och kommer vara jobbiga ett tag till. De flesta lugnar ner sig i ettårsåldern, men jag har haft pojkar som varit hormonmonster betydligt längre än så. Har du läst länken i #1?

[AnimeV4]
0

Lider med dig! Ändå har jag en bur som är 300 x 80 cm..🤔