Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1477 ggr
mrsajmon01
0

Hö i ögat?

Hej! Jag upptäckte att mitt marsvin hade fått en hösticka på några centimeter in i ögonvrån. Jag lyckades få ut den och har sköljt ordentlig. Ögat är öppet så synen verkar vara kvar, men runtomkring så ser det kladdigt och irriterat ut. Hur ska jag gå tillväga? Räcker det med att bara skölja och sedan läker det? Skulle vara väldigt tacksam för svar.

Ljungåsen
0

Jag skulle ta marsvinet till veterinären. Ögonskador kan snabbt förvärras och bli riktigt eländiga. Jag skulle aldrig våga avvakta och tro att det löser sig av sig själv. Risken är att höstrået har gjort en skada i ögat, och då behöver marsvinet ögondroppar och antibiotika.

jojjehanna
0

Fyra gånger har vi råkat ut för det och åkt till veterinären (även helgdag = dyrt) varje gång. Det har blivit dropp utskrivet varje gång, även smärtstillande. Ögonskador kan förvärras om man väntar men marsvinsögon läker ofta lätt.

mrsajmon01
0

Sköljer just nu regelbundet med ögonvatten. Hon verkar må bra i övrigt, men jag ska ändå ringa en veterinär på måndag. Tack för era svar!

Alana82
0

Har haft nakenmarsvin som fick in höstrån var och varannan vecka i ögonen, oftast var ögat helt grått vid upptäckten, sedan fick man pilla ut höstrån på flera centimeter och några timmar senare så gick det inte att se någon skillnad på ögonen, men det finns ögonsalva på apoteket som man inte behöver recept för som kan vara bra att ha hemma förutom koksaltlösning att skölja med om det ser mycket irriterat ut, blir det inte bättre måste man så klart till en vet men man måste oftast inte kasta sig på telefonen med en gång

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Ljungåsen
0

Det kan gå riktigt illa också. En god vän fick låta operera bort ögat på sitt marsvin efter en ögonskada orsakad av ett höstrå. Infektionen kom blixtsnabbt, och inga ögondroppar hjälpte.