Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 704 ggr
Tessely
0

Marsvinshanar bråkar

Hej! Jag skulle behöva lite råd gällande mina marsvin. Det är tre marsvinshanar, två på ett år och en på två månader. Mina två marsvin på ett år har jag haft tillsammans sen dom var små och dom har alltid fungerat bra tillsammans, dock har dom de senaste tre veckorna börjat hacka tänder åt varandra och nu har det gått så långt att dom hoppar på varandra och ger varandra sår. Har läst mycket om marsvinshanar som bråkar och att det är väldigt vanligt när dom är runt året, samt att det låter allvarligare än var det är men känns ju ganska allvarligt när dom ger varandra sår. Har provat att ge dom två av allting, två matskålar, två vattenskålar, två ställen jag lägger hö på osv. men det har inte fungerat. De har tre hus i buren och en väldigt stor bur måste jag tillägga så har svårt att tro att det är därför dom bråkar. 

Var i alla fall hos veterinären idag med mitt ena marsvin som har två svullna tår och han trodde att det kunde ha uppkommit i samband med deras bråk så nu måste jag sära på dom i 5 dagar för att hans tår ska kunna läka bra. Undrar bara om jag ska fortsätta att hålla dom separerade eller testa med att sätta ihop dom sen igen?  Eller ska jag kastrera dom? Vill ju inte att dom ska ha ihjäl varandra liksom.

Lillyrod
0

Förmodligen beror det på att du satte dit en hane till. Det är väldigt sällan det fungerar med tre hanar ihop.

Kastrering hjälper inte ett dugg då det inte påverkar hanarna på något annat vis än att de inte kan få bebisar sen.

Så länge de är 3 tror jag inte att du kan få dem sams igen tyvärr.

Alana82
0

Kastration påverkar inte marsvin på samma sätt som det påverkar möss eller liknande så det kommer inte ha någon som helst inverkan på deras beteende, så den idén är bara att kasta ut genom fönstret är jag rädd

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Ljungåsen
0

Precis som #1 skriver så skapade du problemet när du satte in ytterligare en hane till ett fungerande par. Det är väldigt sällan som det fungerar med fler hanar än två, och speciellt inte med så unga hanar som du har. Om bebisen fungerar med det friska marsvinet så kan du låta dem vara tillsammans. Skadade marsvinet behöver en ny kompis sen när han har läkt. Klokt är också att ha burarna så långt ifrån varandra som möjligt, för bara lukten av andra hanar kan trigga bråk. Jag bedömer att sannolikheten är typ noll att du kan sätta ihop dina ettåringar med varandra igen.

Tessely
0

Okej tack så mycket för svaren! Trodde det skulle funka bra, men nu har jag lärt mig något nytt  och tänker aldrig göra om samma misstag igen.