Behöver råd om avlivning! Akut!
Hej!
Jag behöver råd av kunniga marsvinsägare (vilket jag tror det finns många av på den här sajten) för jag känner mig verkligen helt rådvill.
Ett utav mina marsvin, en äldre herre (vet inte exakt hur gammal då han var en omplacering och jag inte fick mycket bakgrundsfakta), men uppskattningsvis 7 år.
Han har varit pigg och gått runt, kunnat ställa sig på bakbenen med stöd mot burgallret när han tigger mat, osv. Bara varit lite stelare och tröttare än vanligt så där som marsvin blir med åldern.
Men nu i lördags gick det väldigt fort, när han plötsligt verkade förlamad i bakbenen. Han bara låg på ungefär samma ställe hela tiden, glömde ibland bort hur det stod till och försökte gå, men kunde inte göra annat än att försöka "släpa" bakdelen.
Eftersom det gör att han ligger och kissar och bajsar direkt under sig (vilket fastnar på bakben och blir riktigt otrevligt) har jag och min syster lyft upp honom försiktigt, städat rent under honom och torkat och baddat av hela bakdelen. Men det blir ganska äckligt ändå, och säkert otrevligt för honom (även om han inte verkar bry sig om det vad jag kan se, han har inte markerat något som han brukar, och han har sämre känsel där). Jag önskar att vi kunde göra det oftare, men vill samtidigt inte på fresta honom för mycket, då han tycker det är ansträngande att bli lyft.
Han är helt pigg och kry med god aptit annars, och dessutom mån om sin hygien på så sätt att han tvättar rent fram på tassarna osv, vilket han inte brukar göra när han är sjuk eller må dåligt. Han verkar inte heller ha ont, så han lider inte särskilt av det, och tycker att det är mysigt att gosa osv.
När vi baddade senaste gången fick han dessutom tillbaka lite rörlighet i bakbenen, så att han kan röra dem, men har svårt att stödja sig på dem, så han kan endast ta små korta steg.
Vi har förstås ändå beslutat att låta honom få somna in. Även om han inte mår direkt dåligt av det och är pigg och kry i övrigt så är det inte ett värdigt liv och onödigt jobbig sista tid för honom.
Min fråga till er är: Ska man ta honom till jour idag och avliva direkt? Eller ska jag vänta till de vanliga öppettiderna imorgon? Det kan ju vara så att han somnar av sig själv också, det brukar gå snabbt när de är gamla, även om de verkar pigga och glada (vilket han gör förutom bakdelen, alltså). Tacksam för råd och svar!
Svårt att ge råd, men om det finns minsta risk att han plågas tycker jag du ska åka in idag. Jag tror nog att det faktum att han inte kan röra bakdelen är plågsamt för honom.
Prova att ge lite askrobinsyra till maten för i mina öron låter det som c-vitaminbrist om det kommit relativt plötsligt, om ett marsvin blir förlamat i bakdelen får jag några olika scenarion i huvudet direkt:
1. C-vitamin brist (tillsätt extra c-vitamin i kosten)
2. Trauma mot ryggrad/leder i bakre delen av kroppen.
3. Blödning/propp i hjärnan.
Men visar marsviner inte upp några andra symptom(huvud på sned, vätska som rinner ur munnen, smärta vid beröring o.s.v.) tror jag på det förstnämnda och då behöver man inte avliva om man är snabb på att tillsätta c-vitamin. :)
Tack!
Ska genast prova och avvakta till imorgon!
#3 gör så, men åk in om tillståndet förvärras och marsvinet verkar lida (slutar äta, skriker eller liknande), och blir tillståndet värre spelar det ingen roll om klockan är 5 på eftermiddagen eller 5 på morgonen för visar marsvin smärta så har de rejält ont eftersom att de är flyktdjur och undviker att visa sig svaga till varje pris.
Om det är C-vitaminbrist (vilket det mycket väl kan vara) så säger guinealynx att det krävs en veckas behandling med 50 mg c-vitamin per kilo marsvin. Betydligt mer än vad de normalt behöver. http://www.guinealynx.info/scurvy.html
#5 har för mig att man brukar "chocka" kroppen med stora mängder c-vitamin i början för att sedan trappa ner till en mer normal dos rätt fort, dock inte säker så bäst är nog att ringa och rådfråga veterinär.
#6 Du har säkert rätt. Jag har ingen egen erfarenhet av just C-vitaminbrist, men rent generellt brukar informationen på guinealynx vara bra. Under en begränsad tid så finns det inte heller några större risker förknippade med överdosering av c-vitamin.
Hej igen alla! Tack så mycket för svaren!
Jag försöker som sagt med C-vitaminen (tack för mer råd på den fronten!). Än så länge ser han faktiskt lite piggare ut, men sådant går ju upp och ner också.
Börjar han uppvisa smärta kommer jag SJÄLVKLART ta honom till veterinär omedelbart! Men som det är nu verkar han lugn och mysig, så jag håller tummarna för att det är C-vitaminbrist så att han får skrutta runt lite till - han har ju väldigt mycket energi och aptit även om bakbenen inte "hänger med" riktigt.
Tyckte också att det lät som c-vitaminbrist först. Kan du inte försöka massera bakbenen och lägga in varma fleecekuddar eller dylikt? Det lät som att han svarade på att ni baddade honom, så då kanske även detta hjälper. Tycker för övrigt att du har en bra och rimlig syn på när det är dags🙂
Tänkte ge lite uppdatering.
Vi åkte till veterinären igår för att kolla upp vad det var som hänt med skrutten. Han var fortfarande väldigt pigg och glad på vägen dit och passade på att äta mycket grönsaker som han fick med sig.
Men veterinären kom fram till att problemen i bakbenen kunde bero på att musklerna där bak helt enkelt inte räckte till längre, dvs att det hade med åldern att göra, helt enkelt. Möjligen i kombination med C-vitaminbrist.
Det var ett väldigt jobbigt beslut att ta, eftersom han ändå såg så pigg ut och fortfarande reagerade glatt när man kom fram, och tyckte att det var mysigt när man kom och klappade, men vi bestämde oss till slut för att låta honom somna in. Det skulle bli alltför jobbigt för honom att försöka rehabilitera och bygga upp muskler igen, och han var ju en marsvinssenior med ett bra liv bakom sig.
Men tack för råden (och stödet!) allihop. Skulle något liknande hända med mina yngre grisar vet jag ju nu vad det kan bero på, så kan jag hjälpa tidigare.
#10 Jag beklagar verkligen. Jag har själv fått avliva ett marsvin som mådde sådär bra, förutom en sak. Bra gjort av dig, tycker jag🌺