Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 933 ggr
marsvinsmamma
0

När dom är ute ur buren

Jag undrar hur ni gör när ni har marsvinen ute ur buren. Vi har dom ute varje dag så de kan springa omkring på större yta, ofta har vi med dem i köket när vi äter kvällsmat så får de springa runt och leta lite mat medan vi också äter. Dock dröjer det ju inte länge förrän dom är helt blöta undertill för att dom kissar och sen springer dom runt i det. Jag är rädd att dom blir förkylda för att dom blir kalla? Lägger ni ut något under dem? Blir ju svårt att täcka hela golvet? Läser att många har dem springandes i hela huset, men det blir ju ett himla städandes, i alla fall mina kissar och bajsar jättemycket under tiden de är ute. Känner att ett rum åt gången räcker att plocka bajs och våttorka. Några tips?

Ljungåsen
0

Jag lägger ut en fleecefilt på delar av golvet i köket när mina pojkar är ute och springer. Även om de springer på hela golvet så kissar de oftast på filten.

[Petra Johansson]
0

En lite konstig fråga men jag undrar hur gammal de är?

Fridaaaa
0

Har som en liten hade med filt lakan eller vaxduk i botten :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

marsvinsmamma
0

#2 dom är tre månader

[Gnagare2]
0

Jag är fullt medveten om att många människor ej kan ha sina marsvin som jag har dom,nämligen dom har ett helt rum för sig själva där dom går i princip lösgående dygnet runt. När dom har detta utrymme att röra sig på har jag lagt märke till att speciellt tjejerna blir närapå rumsrena,och gör sina behov i lådan med spån i.

Men jag har dom aldrig i köket,så jag vet ej hur dom skulle göra i det fallet. Vad jag vill säga med detta är,att chansen att få dom "rumsrena" är större ju större utrymme dom får vara på,och det gäller dygnet runt.  I mitt "marsvinsrum" gör dom sina behov i lådan med spån i,och resten av utrymmet blir mer lättstädat för mig när dom går på lådan. det är mycket fascinerande att se speciellt tjejerna faktiskt går på lådan,och låter resten av utrymmet vara någorlunda rent. Och när dom har ett så stort utrymme kan dom ju också välja var dom vill vistas,och det är sällan mina marsvin är kissiga och blöta på magen.

Men som sagt,jag förstår att många inte kan ha ett helt rum tillägnat marsvin,jag ville bara berätta hur min marsvinsvärld ser ut. Kanske kan ge inspiration till någon allafall🙂