Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1578 ggr
Jayla
0

Marsvin bråkar , vad gör jag?

Hejsan! Jag har två marsvin på 1 och 2 år, varav 2-åringen inte är speciellt snäll mot den lille. Dom har gått tillsammans sen förra året, och det har inte varit något som helst problem.

Det började för ungefär 2 månader sen då jag började hitta ett litet knippe hår från 1-åringen. Då la jag ner en massa extra leksaker och hus för jag trodde att 1-åringen gick den andre på nerverna och behövde stimuleras.

Det hjälpte inte, och jag hittade mer och mer hår. I mitten på februari hörde jag ett skrik och såg att dom slogs som i en liten boll, jag stoppade dom och byggde sen en övervåning till den lille där den kunde få sitt egna krypin.

Efter det har jag sett att dom slagits i en boll ytterligare och mer hår. Oftast så hör jag bara hur den lille skriker och springer upp på övervåningen, och lämnat en tuss med hår. 1-åringen har nu 5-6 stycken små sår över ryggen/baken. Såren är inte vackra.

Jag tycker så himla mycket om dom båda två, och det gör bara jätteont i hela mig. Läste någonstans att man inte ska sära på dom, så det har jag inte gjort. Läste någon annanstans att kastrering antagligen inte hjälper… finns det någonting mer jag kan göra utöver detta?

Ljungåsen
0

Stackars dej och stackars marsvinen. Om det går så långt att de slåss som en boll, och att det blir sår så tycker i alla fall jag att det är dags för de bägge herrarna att vila sig från varandra ett tag. Låt den lille få läka ihop ordentligt innan du presenterar dem för varandra igen, på neutral mycket stor yta. Här finns goda råd för hur man kan göra. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/ Det kan vara bra att hålla koll på att ingen av dem blir deprimerad av att vara ensam ett tag. Enklaste är att väga dem varje dag vid ungefär samma tid så vet du att de äter som de ska.

Jayla
0

tack för hjälpen Ljungåsen! Den där har jag läst och testat! Det var därifrån jag läste att jag skulle vara försiktig med att sära på dom.  Du har alldeles rätt, jag vill liksom att den minsta ska läka ihop. Den stora verkar väldigt vaktig när det gäller mat(När den äter ska bara den äta). Fast jag inte riktigt förstår, för det finns alltid tillgång till hö, det tar aldrig slut.
Grönsaker får dom varje dag och det har jag delat upp, så den lille får på sin våning. Det funkar bra, men blir alltid lite spänt om den lille får kommer ner.

Jag har fått för mig att den yngre av dom avgudar den äldre.. Vill helst äta hur den äldres matskål, vill helst ha samma höstrån som den äldre. Jag stimulerar den lilla till tusen med aktiveringsleksaker, bollar, tunnlar och olika mysiga sängar. (Den äldre har tillgång till samma saker, men är inte ett dugg intresserad)

Ska försöka testa att sära på dom. Är lite rädd för att dom dock kommer tjabbla och verka tuffa när dom har varsin bur. Har möjlighet att ha en bur i köket, men det är är ungefär ingenting emellan rummen så dom lär höra varandra. Tror du/ni detta kan fungera?

Ljungåsen
0

#2 Ibland går det inte bra även om man gör allting rätt, och jag tycker att du gjort allting rätt. Jag tror att bästa sättet att få de bägge herrarna att bli sams på sikt är att separera dem nu, och att ha dem så att de i alla fall inte ser varandra. Det verkar som att den äldre är väldigt mån om sitt revir. Just därför är det honom jag skulle flytta på, och låta den yngre få vara kvar i den gemensamma buren. Håll bara koll på vikten så att ingen av dem deppar ihop och slutar äta. Om någon gör det kan det vara bättre att de kan se (men inte komma åt) varandra. Låt det sen gå ett antal veckor innan du ens försöker sätta ihop dem igen. Vid hopsättningen så är det bra om de luktar lika, och att de får mötas på ett riktigt stort neutralt område. Badrummet brukar vara ett bra val.

Ljungåsen
0

Funderade lite till… Det du tolkar som att den yngre avgudar den äldre (genom att vilja äta hans hö och ur hans matskål), kan precis lika gärna vara den yngre som mopsar upp sig och försöker få kontroll över resurserna. Det är därför den äldre nyper till honom. Ettåringen är fortfarande i puberteten och marsvin med pubertetshormoner uppskattas inte alltid av äldre marsvin. Just hormonproblemet borde lägga sig inom närmsta halvåret i alla fall, vilket gör att det kan gå lättare för dem att bli sams med tiden.

Jayla
0

okej jag har ju läst om slyngelåldern, men inte riktigt fattat hur länge det håller på. Ja så kan det också vara, åh gud det kanske är så också att han moppsar upp sig? Jag ska testa att hämta en gammal bur jag haft till helgen, den är inte lika stor 100x50 tror jag men bör ju funka till ett? Just nu går dom i 150x75, övervåningen är bara 75x40. Ska även åka och köpa ett nytt hörack nu så att det finns två ställen man kan käka på sålänges.  (vet inte varför jag inte tänkt på det innan , men det slog mig bara när vi började prata om mat)

Har matvåg, så det lär inte bli något problem! Du tycker inte jag ska låta dom vara ifrån varandra om dagarna när jag jobbar, för att sen sätta ihop dom när jag är hemma? Eller kan det bli knasigt? Så mycket funderingar! Tack för ditt svar !!

[Gnagare2]
0

Om dom bråkar i en boll och den ena får sår,är det viktigt att sära på dom för deras egen skull. Speciellt den som far så illa att han blir sårig över ryggen/baken.

Jag tycker inte du ska ha ihop dom alls i nuläget. Inte ens när du är hemma. Det är viktigt att lillen får läka ihop sig. Jag förstår att det är jobbigt,men du får tänka att det är för deras egen skull. När man har två marsvinskillar ihop är det tyvärr detta som kan hända. Man får försöka göra det bästa av det möjliga då.

Ljungåsen
0

#5 Jag håller med #6 om att du inte borde ha dem tillsammans alls på ett tag. Låt lillkillen läka ordentligt först, så kommer tiden göra åtminstone en del av jobbet. 100*50 fungerar till ett marsvin. Det handlar ju om en begränsad tid. 150*75 är stort och bra, men kan ändå vara för litet för en del tonårsmarsvin. En del är helt enkelt jobbigare än andra. När det är dags för dem att bo tillsammans igen så tror jag det är smart att servera höet i en stor hög på golvet. På så vis kommer båda åt att äta lätt, och dessutom får de nöjet att springa i och under högen. Det brukar vara populärt.

Jayla
0

okej, tack så mycket för tipsen! Jag är bara en sån där som tänker "kanske lite mer stimulans? kanske lite mer mat?"men jag vet att jag testat det, så det finns väl egentligen inget annat än att sära på dom. (Jag drar mig lite för att sära på dom, det är det sista jag vill göra egentligen) Men ja, nu ser det inte bra ut och ni är vettiga och har rätt. Kan ju inte låta den lille leva i skräck, och nu går jag bara i tänker att det antagligen slutar i ett veterinär besök om lillen skulle få ett jättestort sår.

Ska även fundera lite på burstorleken, innan dom sätts ihop igen om jag kan göra den större på något sätt. Jag har planer, gillar att snickra med buren haha. Tack så jättemycket för hjälpen , ska ordna detta på fläcken!

Ljungåsen
0

#8 Jag förstår att du inte vill sära på pojkarna, ofta är problemet att man drabbas av panik vid tjafs och särar alldeles för lättvindigt, men i ditt fall tror jag att en temporär separation ändå är det som är bäst. Det jag bygger den åsikten på är att din lille har sår på ryggen och baken. Sådana sår kommer inte av ett vanligt slagsmål, utan tvååringen måste ha jagat efter honom för att nypa till honom. Om man gör något sådant så är man väldigt irriterad. Om de får vara själva ett tag kan de mycket väl inse att de saknar varandra. Och då finns chansen att hopsättningen går relativt smidigt, bara ytan är tillräckligt stor och du inte har för bråttom med att få in dem tillsammans i buren igen. Åtminstone ett par kvadratmeter behöver de ha i början.