Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 511 ggr
Mill4
0

Tandfel oförsäkrat marsvin

Ena marsvinet har tappat vikt och kollade tänderna. Blivit ojämna nåde upp och nere. Han är egentligen inte min i grunden utan tog emot honom då han vart misskött. Så han är inte försäkrad eftersom jag inte vett om han skulle få vara kvar hos mig. Vad kostar då sådant här att korregera hos veterinär på ofärsäkrade grisar?

Sagolikt
1

Det kostar lika mycket som för ett oförsäkrat. Tandfel på gnagare omfattas inte av försäkringar, tyvärr.

Tandproblem på marsvin är komplicerat. Det kan räcka med att veterinären slipar framtänderna en gång och så blir det bra. Det kan också vara så att det felaktiga framtandsmötet gjort att kindtänderna inte kunnat mötas ordentligt och vuxit tokigt. Det kan då bli hack eller till och med som bryggor som också behöver åtgärdas.

Jag kan inte gissa vad det kan kosta. Eller ja, gissa kan ju alla men det blir alltför stora spann för att det ska vara användbart. Du får helt enkelt höra med den klinik du tänkt åka till. Och snälla,  avvakta inte. Det blir inte bättre utan åtgärd, tvärtom kan det bli mycket sämre.