Jag behöver hjälp!!!
Hej!
Jag har en hane och en hona som nu är dräktig. Problemet är att jag inte kan släppa ihop dom efter att hon har fått sina små. Jag vill ju inte avla sönder stackarn.
Dessutom ska ju marsvin inte vara ensamma och det är det som bekymrar mig. Jag har läst att man inte kan släppa två hanar ihop efter att en har "roat" sig med sin fruga. Stämmer detta? Jag har läst här på forumet och vissa verkar inte ha några problem medans andra säger att det inte går. Jag vet inte hur jag ska göra faktiskt.
Ni som uppfödare, hur har ni gjort? Låter ni era avelshanar gå ihop? Skulle bli jätteglad för svar!
Jag tycker att du ska låta honan och hanen gå ihop tills dagarna innan hon ska föda. Sedan kan du se vad det blir i kullen och behålla en hona och en hane om det blir av båda könen i kullen :) Annars får du väl kastrera hanen.
/Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jo, jag har funderat på att kastrera honom. Blir nog lugnast så. Men hur funkar det när hanungen/ungarna blir äldre? Finns det risk för slagsmål? Tänkte på rangordningen. Har mängder med frågor…. Ha ha! Det är första gången jag får bebisar, om allt går som det ska. Så man är lite grön….

Jag tycker inte att hanen ska gå i samma bur som honan tills de sista dagarna innan hon ska föda, om du vet att hon är dräktig. Det kan bli stressigt för honan att ständigt bli parad och så med ungarna i magen. Låt hanen gå i en egen bur, och honan i en egen fast ha burarna bredvid varandra. Jag tycker som Xtanlover, kolla vilka kön det blir i kullen, och blir det en hona/hane så ge honan och hanen en varsin kompis. Annars tycker jag också att du ska kastrera hanen.
Det där med rangordningen, om hanarna inte får träffa hona eller så, brukar det gå bra. Men används de i avel finns det stor risk för bråk.
Det med hanar är nog väldigt individuellt. Jag vet att en del har jättesvårt att få hanar att gå ihop om de gått i avel, och andra inte alls. Jag har alltid varit noga med att mina hanar ska kunna gå ihop även om de har parat. Har haft stora burar som jag har kunnat plocka hanar in i och ut ur och sedan in i igen. Å andra sidan har jag medvetet bara avlat på hanar som jag kunnat göra så med, så det kanske kan ärvas? Har haft en liten kille som hatat andra marsvin sedan sin sexmånadersdag, så han har fått bo helt själv. Fram tills nu! Köpte ett långhår i somras som nu blev lika jobbig. Tänkte att jag provar att stoppa in honom till Balder så får vi se och nu är de faktiskt kompisar! Inte minsat lilla ansats till bråk! Så efter ett och ett halvt år fick lille Balder en kompis att mysa med (behöver jag tillägga att jag inte avlar på någon av dem med tanke på temperamenter- de blev tösens kel/utställningsdjur istället).
/Sandra

Jag har alla mina hanar ihop, det blir oftast lite småbråk precis när jag sätter ihop dem efter att någon gått med hona men det lägger sig inom några dygn. Några småsår kan de få men eftersom det inte är allvarligt och såren läker så tycker jag att det är bättre att de blir lite bitna och får gå med kompisar än att de inte blir bitna och få gå ensamma.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#2 #3 Hanen borde inte bestiga henne ifall hon är dräktig. Så är de snälla mot varann och kommer bra överens så låt de gå ihop, det är bäst i så fall ;)
#5 Precis
Bra skrivet!
Viktigt är ju, att hanarna har stora burar i alla fall. Då minskar risken för eventuella konflikter ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ja, absolut, mina hanar (för tillfället 4 vuxna dockgår en med hona för tillfället man han ska flytta tillbaka nu i veckan och 2 st som är födda 2007-08-01 som är till salu) bor i en "bur" som är ca 170*90 cm, det går kanon.
Jag hade en gång en hona som trivdes jättebra med hanen hon skulle få ungar med så de gick tillsammas fram till ungarna kom, ingen omparning och ingen stress för honan, han brydde ju inte sig om henne eftersom han redan "fixat" henne.
Så länge din hona inte verkar bli stresad av hanen och de trivs ihop så tycker jg att du ska låta dem bo ihop fram till hon får ungarna. Så hade jag gjort iaf.
Jag tar hellre risken att honan blir omparad än att hon blir deppig av att gå själv och får toxicos.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#6 Okej, mina hanar parar fast honan är dräktig! Så jag tar alltid bort de då jag vet säkert att honan är dräktig, men annars skulle jag nog låta hanen gå kvar.