Nyinflyttade marsvin, tips tack!
Hej!
Igår fick jag hem tre ettåriga marsvinshonor! De är inte syskon men bott ihop sen de var små. De var livrädda igår men har idag ätit lite sallad och ligger inte hoptryckta i boet på hög. 🙂
De bor tyvärr just nu i en tillfällig, lite mindre bur då jag beställt en större online men kunde endast hämta dem igår. Buren är dock helt laglig för tre små grisar men tyvärr ändå liten, ca 100*50cm. Den stora buren kommer senast Torsdag.
Eftersom de ska byta bur igen inom några dagar kanske det är bäst jag låter dem vara ifred för att vänja sig vid våra röster, tv-ljud och katter, eller ska jag ta upp dem varje dag ändå? Vill givetvis stressa dem så lite som möjligt.
Sen är två av dem rent av feta, den tredje på gränsen. Det är ca 15 år sen jag hade marsvin men jag antar att det är samma "regler", hödiet med begränsad mängd grönsaker som gäller? Eller ska de ha lite pellets ändå? Jag tror de fick gnagarblandning tidigare då de kommer från djuraffär..
De är förövrigt tre fina damer med helt olika utseende. De är med största sannolikhet blandraser.
Morran har lång teddypäls. Detta är något jag aldrig sett tidigare faktiskt. Hon är brun/svart/vit.
Blomma är vit med mörkgrå och gula fläckar. Släthårig med en virvel i pannan. Hon är absolut fetast, som en tjock korv, inga former alls.
Dino är vit med ljusröda ögon, "abessinier".
Har dessa färger och pälstyper några mer officiella namn?
Det är så mysigt med marsvin hemma igen, tacksam för alla svar!
Japp, standardfödan ska bestå av hö eller färskt gräs, och det är viktigt att de får c.vitaminrika grönsaker också, som t.ex. morot, broccoli eller kål av olika slag. För säkerhetsskull kan det vara bra att ge extra c-vitamin tillskott eftersom marsvinskroppen inte kan tillverka detta själva, men det är livsnödvändigt. 😉 Det kan vara bra att ge pellets ibland, men inte när de är lite överviktiga. Man ska däremot aldrig dra ner på höet, hur feta dom än är. :)
Varianten med långhårig teddy har jag aldrig hört talas om, så det skulle jag tro är en blandning som du säger🙂
Blomma låter som en "crested". De är släthåriga med en virvel just i pannan.
Dino låter som en albino. Har hon inte någon liten mörk fläck någonstans så är hon helt albino😃
Tack för svaret!! =)Men albinism förekommer väl inte hos marsvin?
Har någon tips på något att använda som höhäck fast på marken? Bara så höet stannar i ett hörn?
#3 Jag har en trälåda, liknande en sån här fast utan botten. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/forvaringslador-korgar/tralada-661088/ #2 Du har rätt i att albinism inte förekommer hos marsvin. http://www.guinealynx.info/forums/viewtopic.php?p=2095115
#2 #4 Jaha, då lärde man sig något nytt idag då☺️😄
#4. Hoppar de i lådan och äter eller har du gjort en ingång?
#6 Jag brukar fylla på en rejäl hög med hö. Antingen står de utanför och äter, eller så hoppar de in i lådan. Kanten på min låda är ca 12 cm hög.
#5 alltid kul att lära sig nytt! =)
#9 rasar inte höet ut?
Nä de tycker jag inte, kan komma ut lite gran men de lila stör inte mig.