Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1173 ggr
Mosen04
3

Mina marsvin äter mitt hår..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, mina marsvin har börjat att tugga bort stora hårtofsar från mitt hår som de försöker äta upp. Båda mina marsvin gör detta, vilket såklart inte är roligt för mig då mitt hår blir kortare pågrund av dem. De blir som mina frisörer! Jag undrar om detta kan bero på något, och isåfall vad? Är detta dessutom, ett normalt beteende för marsvin? Tacksam för snabbt svar!

[Petra Johansson]
0

De kanske tror att det är hö?

Ljungåsen
0

Det finns marsvin som äter hår antingen på sig själva eller på andra marsvin. Ofta är det långhåriga marsvin som blir utsatta. Det kallas för barbering, och är en ovana som är svår att bli av med. Jag gissar att dina marsvin barberar dig.

nightmares
0

Instämmer med det som #2 skriver. Min erfarenhet är att de värsta pälstuggarna även kan tänka sig att äta människohår.

Pälstuggande kan utlösas av brist på mat och sysselsättning, så det är möjligt att du minskar beteendet genom att vara generösare med framförallt hö. Tyvärr kan det vara svårt att bryta beteendet när de väl börjat även om den utlösande orsaken försvinner, så jag rekommenderar dig att inte låta dem komma åt ditt hår.

Mosen04
0

Tack!

[julia&marsvin]
0

Mina har gjort det också i veckan. Jag tror det beror på att höet är lite gammalt nu när det lagrats hela vintern. Säkert känner de av att det inte är så mycket näring i det. Jag försöker ge dem mer hö, så att de kan välja det bästa, och mer grönsaker. Grenar från äppelträd kan också vara en bra tuggsysselsättning för de små. :)

Toffie.cupcake
0

Så gjorde mina också ibland unde en period. Jag försöket ha uppsatt hår eller bara hålla dom bort från det, och nu har de slutat vad jag vet😃

Lillyrod
0

Det har mina grisar gjort också. De tuggar inte päls på varandra och äter heller inte upp håret de biter av. Jag undrar om det helt enkelt är så att det är mysigt att tugga på : )