Marsvins köp tankar!
Hej!
var och hälsade på min gamla skola idag för dom hade öppethus (naturbruks skola) då hade min gamla smådjurs lärare tagit med sig sina marsvin till skolan, och gud vad söta dom var och djurkär som jag är, vem tror ni gick runt med ett marsvin innanför jackan typ hela tiden? kunde verkligen inte slita mig ifrån henne… en jätte söt liten himalaya tjej som hette Ulrika, he he…
ja å då kommer man ju till följden av, såklart att man vill ha två egna (vet att dom ska vara två eller fler) men har ju såklart varit inne på dom tankarna innan det här också, men nu blev kännslorna verkligen ennu starkare för att skaffa marsvin.
Som synd e så kan jag inte göra det precis just nu eftersom jag har mina fyra råttkillar och mamma säger att jag bara får ha antingen det ena eller det andra så.. måste ju vänta i kanske tre eller två år eller nåt sånt så jag har ju tid på mig att läsa allt vad ett marsvin är och behöver
har ju haft marsvin förut men då var jag så liten så jag tror att det är på sin plats att börja läsa på om dom igen!
men har ni nå bra tips på bra sidor som man kan läsa och uppdatera ägandeskapet på?
släng gärna med bilder på era marsvin och berätta om dom. och berätta gärna vad som är värt att tänka på, både som ägare och vad man ska titta efter när man väljer ut marsvinet typ beèndet och så.
//Camilla
Vi är allt du behöver ^^ Folket på marsvin.ifokus! ;P
Kanske inte, men här finns otroligt mycket. Och väldigt kunnigt marsvinsfolk.
http://humlan.just.nu/ är en bra sida också. Sen kan du alltid kolla på svenska marsvinsföreningens hemsida.
Hemma hos mig bor allas vår älskade Sune, han är en über charmig pojke som fyllde 6 år i förra veckan. Har tyvärr gått själv större delen av sitt liv då han inte funkar ihop med andra marsvin :/
Sedan en vecka tillbaka bor här även lilla Greta och söta Wilma. Två flickor som fick flytta hit från Eragons omplaceringshem. Än så länge är båda ganska tillbaka dragna och jag jobbar med dom för att få dom till att bli dom riktiga myskorvarna jag vill ha dom till ;P Greta är en Teddy korsning med ett par små virvlar på rygg och rumpa och Wilma är en nonself dalmatin.
På lördag åker jag till Rävlanda, på utställning. Ev. kommer jag där att köpa 1 - 2 marsvin, om jag hittar någon som passar :)
Hanna
ok vad bra att veta. ;) på råttor.ifokus så hänvisar dom typ bara till hemsidor om råttor, så det var riktigt trevligt att du sa att ni finns här;) hur går det till på marsvinsutställningar då? jag har bara ställt ut mina råttor. jätte sött marsvin du har :)… ska jag skaffa marsvin sen, så vill jag skaffa från en uppfödare INTE från en djur affär… då dom inte verkar veta så mycket vad dom pratar om… därav tråden om uppfödare… är det som hos srs (svenska råttsällskapet) att man har registrerade uppfödare och så eller är det bara "privat pesoner" som föder upp?
är dom väldigt temperatur känsliga? kan dom få dom Ohyra om man har dom i sele på marken i t.ex gräs?
finns det nån bra sida där man kan lära sig alla marsvinsfärger ocg så?
hur många år kan ett marsvin bli?
kan man ha dom lösa i lägenheten? fast med bur också då förstås.
kan man lära dom att bli rumsrena? att man slipper en kisspöl på tröjan eller några korvar?
he he väldigt många frågor nu men så är det om man vill bli marsvins och djurägare;) vill ju veta allt som har med marsvin och skötsel att göra :)
är det nån skillnad på honor och hanar? temperament mässigt och så?
Oj, massa frågor. :) Jag missar säkert något nu…
SMF registrerar uppfödare, ja. Vilka som är registrerade och inte kan du se på SMFs hemsida.
Marsvin är inte så hemskt temperaturkänsliga. Det är t.ex. ingen fara att transportera dem på vintern om man inte har dem ute väldigt långa stunder förstås. De är mer känsliga för höga temperaturer än låga. En varm bil på sommaren är betydligt farligare än en kall.
Sele är inte att rekommendera. Marsvins kroppar har inte någon bra konstruktion för sele och de kan skada sig. Betydlig bättre är att ha dem i en liten hage ute. Ohyra kan de dock aldrig få från gräs eller hö om det inte varit ett marsvin med Ohyra där nyligen.
Marsvinohyra är artspecifik, alltså går bara på amrsvin och det finns inga vilda marsvin i Sverige. ;)
Ca 5 år är vanligast, 6-7 år är inte speciellt ovanligt och enstaka djur blir ännu äldre.
Man kan för det mesta lära sig att se när de vill kissa när man har dem uppe. När de är ute på golvet går de gärna till något lite mörkare hörn för att kissa och man kan stäla fram en låda med strö där och på så sätt lära dem. Vissa marsvin går tillbaks till buren också, men 100% rumsrena kan vara svårt att få dem.
Inte någon direkt skillnad på honor och hanar tycker jag. Eller ja, skillnader finns det ju men väldigt lite direkta för/nackdelar.
Vad är du på jakt efter för raser?
Om du bara ska ha marsvinen för kel så tycker jag att du ska ta två eller möjligen tre hanar. Dom är oftast mer nyfikna och dom jag haft har blivit mycket trevligare än honorna. Dessutom finns det så sjukt mycket oönskade hanar därute som värkligen behöver ett hem. När du läser om marsvin nu så kommer du stöta på mängder av folk som påstår att hanar inte går ihop. Detta är blaaah, hanar kan gruffa en del då och då men det finns honor som beter sig riktigt hemskt mot varran, så inget säger att dom inte kan dom också.
Det är bra att du väljer bort djuraffärerna, du har läst artikeln om det eller? En sak jag glömt att nämna i den är att man ska tänka efter noga innan man köper marsvin från uppfödare också. Precis som med affärerna så finns det bättre och sämre. Det finns väldigt mycket oseriöst därute.
Hanna
tack för era svar.
3# jag vet inte riktigt än vad jag ska ha för ras men skulle vilja ha marsvin som man kan ställa ut på utställningar, som är godkännda för det i färg teckning? men har sneglat lite på satin päls eller så färgen spelar mindre roll fast golden eller nåt skulle inte sitta helt fel ;)
jätte bra att dom inte får Ohyra när dom är i gräset, det kan nämligen råttorna få, eftersom det kan springa vildråttor där.
men tänkte inte på att det inte finns vildmarsvin här som har med sig ohyra
och angående sele, det är väl väldigt många endå som har sina marsvin i sele? om man inte har en utomhus hage då, kan marsvinet bli så tamt att det inte rymmer? fat iuförsej det borde ju inte vara så svårt att fixa en liten rast hage :)
4# ok, jo som jag skrev så skulle jag gärna vilja gå på utställningar med dom. har funderat lite på marsvins hjälpen,
finns det marsvin där som man får ställa ut som har rätt färg och teckning o.s.v?
jo funderar mycket på om jag ska ha honor eller hanar… och hur många o.s.v men det kanske är lämpligast att börja med två och utöka flocken senare om man känner att man har tid och pltas till fler?
hur går det till på en marsvinsutställning?
vilka olika klasser finns det?
finns det nåt marsvin som man inte får ställa i någon klass p.g.a fel färg/teckning saknar päls s.k skinny marsvin etc..
Alla marsvin kan ställas ut i petclass, alltså keldjursklass. Däremot kan långt ifrån alla marsvin ställas ut i rasklasserna. Det krävs också olika mycket förberedelser av olika raser om man ska ställa ut i rasklass. Att "råka" hitta ett marsvin som kan ställas ut i rasklass med hyfsade resultat, t.ex. via omplacering, det är väldigt sällsynt. De flesta hyfsade rasdjur behålls av uppfödaren eller säljs framför allt till andra uppfödare, men det är lite beroende på hur pass svår och ovanlig rasen är också.
Att skaffa en satin till kel är inget som jag personligen vill rekommendera. Rekommenderar denna tråden.

läs Artiklar och i forumet, andras frågor. Där kmr du nog på massa bra tips och hjälp :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
6# tack för din rekomendation av din tråd, jag får nog tänka i andra banor på marsvins raser då
hmm vad kan du personligen rekomendera som utställnings och kelmarsvin?
Det allra viktigaste tycker jag är att man väljer en uppfödare som man känner att man får förtroende för och vars djur verkar skötas på ett bra sätt och verkar trevliga.
Sen är det väl bra att välja en ras som man tilltalas av och tycker är fin. Temperamentskillnaderna är generellt små mellan raserna, betydligt större från individ till individ.
Om man är intresserad av att ställa ut i rasklass är det bra att fundera över vilka förberedelser som krävs. Korthår har höga krav på färg och teckning som måste se ut på ett visst sätt för att ska kunna ställas ut. Inför utställning trimmar man dem, alltså plockar bort alla täckhår. Tidsödslande och inte helt enkelt.
Sträv- och långhår har inga krav på färg och teckning alls, utan fokus ligger mer på pälsen. (Och hos alla raser självklart kroppsform, ögon, öron.)
Teddy och rex är strävhår, ju strävare desto bättre. De trimmar man också, men det är inte lika noga som med korthåren. Abessinier och skinny räknas också till strävhåren men trimmas inte. Abessinier är väl att räkna som den ras som kräver minst förberedelse inför utställning.
Långhår har en kort utställningskarriär om man ska ställa i rasklass. De få aldrig ha varit klippta utan pälsen rullas upp för att skydda den. När de en gång är klippta kan de bara ställas i specialklassen klippta långhår eller i petclass. Att sköta ett rasrent långhår som keldjur är tvärt emot vad många påstår inte speciellt svårt.
Man ska ju också veta att man aldrig kan få någon garanti på att den unge man köper kommer bli ett bra rasdjur. Det funkar liksom inte så.
Personligen tror jag att det är roligare att ställa ut i petclass om man inte avlar. Det gjorde jag i flera år. Där kan man påverka resultaten mycket mer själv.
ok. tack för ditt svar jag lär mig alltid nåt av varje svar :) och att långhårs marsvin inte är så lätta med pälsvård och sånt det förstår man ju bara av att titta på det ;) (iaf jag) så ett sån är iaf inte aktuellt för min del. men 2 korthåriga marsvin som man kan ställa ut i pet class skulle jag kunna tänka mig. det är säkert minst lika roligt som att ställa i rasklass :) huvudsaken för min del är temperametet och hälsan på marsvinet. färger och så skulle gärna vilja ha ett tre färgat marsvin eller ett åt rödfärgade hållet kan inte marsvins färger och sånt ennu
men snart hoppas jag kunna dom med :)
#10 - Jag tycker du ska se efter nonselfar. Där har du korthåriga djur som finns i många olika färger.
Hanna
#11 ok. tack för tipset :)
Jag tycker du ska åka på en utställning och kolla på olika marsvin och prata med uppfödare, det är mycket lättare att hitta "sin ras" om man pratar med de som kan sin ras och man får se raser IRL och inte på bilder bara=)

Håller med #13

Håller helt med duktiga Idipidi i #9.
Det är jätteroligt att ställa i petclass och man lär sig mycket om marsvinskötsel. De raser jag kan komma på som funkar både i pet och rasklass är self och nonself (dvs korthåriga marsvin som antingen är enfärgade eller tecknade). CH-teddyn, är en ras som inte är så vanlig ännu. Den har halvlång päls som står rakt ut. En ch-teddy ställs i guide, så den kan få en bedömning, efter en rasstandard, men inte tävla i BIS. Detta eftersom rasen är såpass ny i Sverige. Lakeland (dvs skinnybärare) kan ställas i ostklass, dvs ostandardiserad klass, där man får en bedömning av typ och kropp.
Är du på jakt efter bra petgrisar, kolla gärna efter omplaceringsdjur.
ja jag håller helt med #13 jag med ;) jag skulle vilja åka på en marsvins utställning och se hur det verkligen dår till och prata med andra marsvins människor.
måste hitta nån utställning som inte är alltför långt bort bara.
sen när man har grisar så kan man ju åka längre…