Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1469 ggr
Marsvins.ägare
1

Marsvin för tjock?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Mitt marsvin är nu alltså runt 7 månader gammal och jag funderar då på om han är för tjock? Så här ser han ut och det jag ger honom att äta är grönsaker två gånger om dagen och pellets ( två matskedar)

Ljungåsen
0

Alla marsvin är päronformade så det är svårt att avgöra från en bild ifall marsvinet är lagom tjockt. Enklaste är att känna på honom. Du ska kunna känna ryggrad och revben, men inte alltför tydligt. Då är han lagom. (Jag hoppas han har en kompis. Marsvin ska inte hållas ensamma.)

Marsvins.ägare
0

#1 nej han hålls inte ensam, har ett till marsvin :) jag känner hans ryggrad tydligt, däremot känner jag inte hans revben lika tydligt?

Ljungåsen
0

#2 Ryggraden är lättare att känna än revbenen. Jag tycker det låter som han är lagom tjock. Han växer ju fortfarande, och kommer hålla på med det ett tag till.

Toffie.cupcake
0

Är det bara detta marsvinet som du upplever som lite mulligare? eller hur stor ungefär är det andra?😀

Marsvins.ägare
0

#4 man kan säga att mitt andra marsvin är lite mindre och smalare däremot är hon även en tjej, vet ej om det är skillnad på deras kroppsform pga kön? Ger jag kanske för mycket pellets? Eller vad kan det bero på?

isabella93
0

#5 Är han kastrerad (eftersom han bor med en hona)? Kastrerade djur har generellt lättare att lägga på sig. 

Även om du ger dem den mängd pellets som rekommenderas för två marsvin kan det hända att han äter mer än sin beskärda del och därmed får för mycket. Vuxna marsvin som inte har några problem med undervikt kan ofta klara sig bra utan pellets. Om inte burkompisen är onormalt smal kan du nog ta bort deras pellets, eller åtminstone minska mängden.

Marsvins.ägare
0

#5 Ja, han blev kastrerad för ca 2 månader sedan nu, jag har tänkt på att ta bort pellets men de låter hela tiden ( för att de är hungriga) och de slutar inte förens de får sina pellets?

bellamarsvin
1

Jag har äldre marsvin. Jag råder att äga marsvinen en gång i veckan eller liknade. För att då kan du hålla koll på om dem är sjuka eller överviktiga. Jag har två honor dem är födda 2012. Dem båda väger runt en kilo som normal vikt. det hjälper att veta vikten, för ena av mina marsvin gick ner med 300 gram för hon hade blivit sjuk. Jag fick veta om det genom att väga dem.

Ljungåsen
0

#8 Ja, det är ruskigt smart att väga marsvinen regelbundet. Och att skriva ner vikten. Man minns inte alltid så bra som man tror.