Gillar inte alla honor kastrater?
Jag har läst att "Kastrat - det ska man ha, för de tar så bra hand om honor".
Jag har en kastrat och flera honor. Kastraten kom för några månader sedan. Två av mina honor känner sig väldigt besvärade av honom - de andra bryr sig inte utan snäser kort ifrån om han vill para sig utan att de vill själva.
De honor som inte gillar kastraten gnäller högt så fort han är i närheten, även om han inte försöker para sig. En av dem springer och gömmer sig så fort hon ser honom och står inte ens ut att vara i närheten av honom när de tuggar hö.
Jag undrar om det är så att vissa honor aldrig kan lära sig att trivas med en kastrat?
Där kastraten är bråkar aldrig honorna och det har varit en fördel när jag haft mer "krävande" och dominanta honor. Därför bor nu kastraten med de dominanta honorna och de snällare honorna bor tillsammans utan kastrat.
Tyvärr är en av de dominanta honorna en "kastrat-hatare" - men om hon är hos de andra honorna blir det bara småtjafs eller bråk.
Du tror inte att det är individen i sig som är problemet?
Du menar om en viss hona inte gillar kastraten "som person"? Så kan det förstås vara, men jag vet inte om det behövs "personkemi" för att honor och hanar ska trivas ihop. Jag tänkte mycket könsindelat där! 😮: Att antingen gillar en hona hanar i största allmänhet eller så gör hon det inte. En kastrat vill ju nosa i baken och jaga lite, och jag tänkte att det kanske är just det beteendet som oroar honan. Hon tycker kanske att det är läskigt när någon ser ut att vilja jaga och bestiga henne.
När det gäller enbart honor så tror jag att det inte är så enkelt som att säga att några är "dominanta" och andra inte. Så där formulerade jag mig slarvigt. Jag menade att i just den grupp honor som jag har så är det två som "sticker ut" och vill mucka gräl med de andra. Då blir de andra "snälla" honorna oroliga. När nu de två "buffliga" flyttat ut tillsammans med kastraten har det blivit lugnt och harmoniskt bland "snällingarna".
Men då har jag det här problemet med att den ena "bråkmakarhonan" inte gillar kastraten. Det kanske beror på att hon inte gillar honom som "person," inte att han är kastrat?
Jag tror nog inte att det är någon skillnad på könen sådär, så jag skulle nog faktiskt ha testat med en ny individ om det var ett stort problem. En av mina marsvinshanar gillade inte grannens marsvin just för att han var dominant och på, även om han själv var sådan mot sin burkompis, så det kan vara därför om han nu ska försöka para och hålla på. Honan kanske helt enkelt inte gillar att någon är mer dominant än henne.