Slickar sig runt munnen
Jag märkt ett rätt så konstigt beteende eller symtom hos min marsvins hane. Han slickar sig runt munnen och gör något smackade ljud precis innan jag ska ge honom hans kvällsmål. Det ser ut som att han har svalg eller tandproblem men han slutar direkt att göra detta när jag ger han mat eller räcker fram handen. Han gör inte så vid andra tillfällen (har hänt ibland) men då brukar de vara relaterat till precis innan matdags. Är det här något betende eller har han problem i svalget?
Jag kan inte se videon, men jag tycker att du ska ringa veterinären snarast och rådfråga!
Hur äter han? Dreglar han? Ser de synliga tänderna och munnen okej ut? Äter, dricker, kissar och bajsar han som han ska? Tycker oavsett att en koll all tänderna är bra för att utesluta problem med dessa, för det kan ju vara något som han fått för sig bara.
Tack för ditt svar, ska ringa och fråga på måndag. Han är fullt frisk, relativt lat men inga problem huvudtaget. Allt ser bra, har kollat på tänderna tidigare och såg att de hade fastnat lite mat mellan tänderna men inget annat. Han kan ex äta morötter utan några problem. Här kommer en länk: https://youtu.be/8N393HORq0c Ursäkta för kvalitén
Sådär har mina sett ut när det fastnat någonting mellan tänderna, men händer det varje gång så verkar det ju vara något annat. Bra att du ska ringa! Om du inte har kunniga veterinärer i närheten kan du slå en pling till Marianne Tornvall på Mälardalens smådjursklinik eller Fågelkliniken i Lomma.
Har han ingen kompis?
Jag ringde märlarens smådjursklinik (har varit där tidigare) och de sa att det kan absolut vara pågrund av tänderna. Ska dit på torsdag så jag får hålla tråden öppen. Han bor med en kompis 😊 jag har två burar bredvid varandra där de två kan hoppa fram och tillbaka.
Vad bra! Hoppas att det går bra. Och bra att han har kompis. Det låter som att de har en stor fin bur!🙂
Tack! ☺ Nu har vi varit hos märlarens smådjursklinik. Marianne sa att det var inga problem med hans tänder eller övre svalg. Vi märkte att han hade gått upp i vikt (1.2 kg) 😰 så han ska bantas nu. Marianne tror att de är ett knäppt betende som han har fått för sig att göra. Typ som att hundar får mycket saliv i munnen precis innan de får mat. Men vi ska avvakta och hålla koll på hur han äter, framför allt med hö.
#6 Vad skönt! Ja, det låter sannolikt med det beteendet. Oj, det var ganska mycket! Vad får han att äta?🙂
Jo han gör så framför allt när vi klingar med skeden mot skålen när vi blandar kli-gröt. Lite som pavlovs hundar haha :) Jag ger de kli-gröt varje kväll (2msk kli och 1 msk havregryn), hö såklart, kål och grönsaker. Jag tror den främsta boven är grönsakerna, jag har dålig vana att ge dessa svin tomater, paprika och morötter flera gånger om dagen i små mängder när jag pratar med dem, vilket blir till slut väldigt mycket. .. .. Men jag har slutat med det nu. Har blivit rekommenderad att fortsätta med kli-gröten, mycket hö och sallad samt kål. Har du några tips?
Hejar på dig! Förstår att man kan ge för mycket för att det är svårt att motstå. Listiga små😉
Tips på bra mat? Här är en jättebra lista: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/gronsaker_och_frukt.html🙂
Tips för att inte ge så mycket smått: Gör i ordning en burk med dagsransonen dagen innan/på morgonen och ta ur den. Skriv schema för vad de får äta under vilken vecka.